تاریخ انتشار : سه شنبه 19 تیر 1403 - 12:08
کد خبر : 4938

تاثیر طلاق بر فرزندان و روش های کاهش آسیب های آن

تاثیر طلاق بر فرزندان و روش های کاهش آسیب های آن
طلاق بر فرزندان آثار مخربی دارد اما می‌توانید با شناخت این آثار و به کار بردن روش‌های کاهش آن‌ها به فرزندانتان کمک کنید.

کودکانی که والدینشان به هر دلیلی از هم جدا می‌شوند ممکن است دچار آسیب‌هایی شوند که پدر و مادر باید نسبت به آن‌ها متوجه باشند و اقداماتی را برای کاهش هر چه بیشتر این اثرات منفی انجام دهند. در این مقاله آثار منفی طلاق بر کودکان و روش‌های کاهش اثرات آن را بررسی می‌کنیم.

طلاق چه آثار منفی بر کودکان دارد؟

کودکانی که والدینشان از هم جدا می‌شوند عموما با آثار مخرب زیر رو به رو می‌شوند:

احساس ناامنی

وقتی طلاق اتفاق می‌افتد از اولین احساساتی که کودک دچار آن می‌شود احساس ناامنی است. آن‌ها از دورن با سوالات مختلفی رو به رو می‌شوند. برخی از این سوالات عبارت‌اند از اینکه؛«آیا ما فقیر می‌شویم؟»، «آیا به حد کافی غذا خواهیم داشت؟» «آیا باید به یک مدرسه جدید برویم؟»، «آیا می‌توانم دوستانم را ببینم؟»

ترس از ترک شدن

وقتی طلاق رخ می‌دهد یکی از والدین خانه را ترک می‌کند, این موضوع باعث می‌شود که ترس از ترک شدن در کودک شکل بگیرد و فکر کند که افراد دیگر نیز او را تنها می‌گذارند.

تاثیر طلاق بر فرزندان و روش های کاهش آسیب های آن

احساس گناه

یکی دیگر از احساسات شایعی که کودکان بعد از طلاق تجربه می‌کنند، احساس گناه است. آن‌ها ممکن است فکر کنند طلاق والدینشان تقصیر آن‌ها بوده است. این حس همراه با  احساس گناه و شرمندگی در آن‌ها بروز پیدا می‌کند.

ناتوانی

گاهی اوقات کودکان تلاش می‌کنند مسئولیت اتفاقاتی که در حال رخ دادن است را بر عهده بگیرند و اوضاع را بهتر و از وقوع طلاق پیشگیری کنند اما وقتی  موفق نمی‌شوند احساس شکست و ناتوانی می‌کنند.

اندوه وغم

طبیعی است که کودکان بعد از طلاق دچار احساس اندوه و استیصال شوند. در این شرایط آن‌ها عضوی از خانواده را دیگر ندارند اما به اندازه کسانی که والدین خود را بر اثر بیماری یا تصادف از دست داده‌اند نیز مورد مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، بنابراین این موضوع بر حس غم آن‌ها اضافه می‌کند.

اضطراب

از دیگر اثرات منفی مهم بعد از طلاق افزایش اضطراب در کودکان است. این اضطراب ممکن است به دلایل مختلفی روی دهد، برای مثال کودک بین تنش‌های دورادور والدین همچنان در فشار است، یا متوجه سنگینی بار زندگی بر روی دوش یکی از والدین می‌شود و سعی می‌کند از راهی کمک کند، یا اضطراب خود را به خاطر شرایط پنهان می‌کند و… .

خشم

خشم یکی از  احساس بسیار رایج در میان کودکان طلاق است. عموما این خشم به دلیل رنجیدن از والدین است. بعضی از کودکان این خشم را بروز می‌دهند و بعضی از آن‌ها آن را درونی می‌کنند.

تاثیر طلاق بر فرزندان و روش های کاهش آسیب های آن

چطور آثار منفی طلاق در کودکان را کاهش دهیم؟

برخی از والدین به دلایل مختلفی امکان ادامه زندگی با یکدیگر را ندارند، چه بسا گاهی طلاق برای کودک بهتر از زندگی مشترک والدین ناسازگار است تا خشونت، طلاق عاطفی و اختلافات جدی و مکرر را تجربه کند. بنابراین اگر طلاق رخ دارد می‌توانید با استفاده از راهکارهای زیر، اتفاق افتاده را هر چه بهتر مدیریت کنید تا آثار منفی کمتری برای کودک داشته باشد:

تصمیم طلاق را درست مطرح کنید

به محض اینکه تصمیتان برای طلاق قطعی شد با همسرتان صحبت کنید و با یک روش درست در یک زمان و مکان مناسب آن را با فرزندتان مطرح کنید.برای این گفتگوی مهم تا جایی که می‌توانید اطلاعات و دانش کسب کنید.

برای نگرانی‌های کودکتان بعد از طلاق جواب داشته باشید

همانطور که در قسمت‌های بالاتر نیز اشاره کردیم کودکان برای موضوعات مالی, وضعیت مدرسه, دوستان و… با سوال رو به رو می‌شوند، برای این سوال‌ها پاسخ‌های روشن داشته باشید تا از نگرانی آن‌ها کم شود.

به دشمن یکدیگر تبدیل نشوید

بعد از طلاق به دشمن یکدیگر تبدیل نشوید و شرایط بعد از طلاق را در حالت پایدار و در صلح نگه دارید برای مثال در غیاب والد دیگر از او یک هیولا نسازید، در ارتباطات بعد از طلاق وارد تنش نشوید و… .

برنامه‌ای برای ملاقات کودک با والد دیگر بچینید

قوانینی وضع کنید و در آن برای دیدار کودک با والد دیگر برنامه بچینید و به آن پایبند بمانید چرا که این طلاق شماست نه طلاق فرزندتان از والدین!

بعد از طلاق حضور پررنگی برای کودک داشته باشید

با وجود هر اتفاقی از جمله طلاق، نیازهای عاطفی کودکان کماکان سرجایش است. بنابراین حضور خود را برای او به شکل پررنگی نشان دهید، او را مطمئن کنید که هستید و از او در هر شرایطی حمایت می‌کنید.

حواستان به دلسوزی‌‌های بی مورد اطرافیان باشد

گاهی اوقات بچه‌های طلاق از سوی افراد دیگر مانند پدر بزرگ، مادر بزرگ، خاله، عمو، دایی، همسایه و… به شدت مورد ترحم و دلسوزی قرار می‌گیرند. سعی کنید جلوی این رفتارها در اطرافیان را بگیرید چرا که می‌تواند تربیت صحیح کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

سبک زندگی‌تان را با شرایط جدید تغییر بدهید

بعد از طلاق خیلی چیزها تغییر می‌کند و زندگی شکل جدیدی به خود می‌گیرد، برای اینکه در شرایط جدید از خود و فرزندتان هر چه بیشتر مراقبت کنید یک سبک زندگی جدید و سالم طراحی کنید. فراموش نکنید شما با یک اوضاع روحی خوب می‌توانید از کودکتان مراقبت کنید.

از مشاور کمک بگیرید

مسلم است که همه ما در مورد همه شرایط اطلاعات کافی و کاربردی نداریم، برای اینکه بهتر با آثار منفی طلاق بر فرزندان مقابله کنید از راهنمایی‌های یک مشاور استفاده کنید.

شکرانه یک مرکز مشاوره در شرق تهران است که در آن ده‌ها مشاور متخصص و با تجربه حضور دارند تا در زمینه‌های مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره زناشویی، مشاوره کودک و نوجوان و … خدمات ارائه دهد.

مشاوران این مرکز تلاش می‌کنند تا با ایجاد بستری امن در گفتگوها افراد را در حل مشکلات و تعارضات زندگی یاری دهند.

برای استفاده از خدمات مرکز مشاوره شکرانه می‌توانید به سه شکل حضوری، تلفنی و آنلاین اقدام کنید.

نتیجه گیری

آثار منفی طلاق می‌تواند در بزرگسالی، کودکان را با آسیب‌های جدی مواجه کند، استفاده از راهکارهای علمی برای کاهش این آثار و کمک گرفتن از راهنمایی‌های مشاور به شما کمک می‌کند تا فرزندتان را سالم‌تر و امن‌تر از این مرحله از زندگی عبور دهید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مبل شنی تبلیغات متنی