تاریخ انتشار : یکشنبه 21 اسفند 1401 - 23:42
کد خبر : 195

درمان سرطان مغز: چگونه “جراحی بیدار” و سایر نوآوری ها امید می دهند

درمان سرطان مغز: چگونه “جراحی بیدار” و سایر نوآوری ها امید می دهند

دکتر شاون هروی جامپر، جراح مغز در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، متخصص جراحی مغز بیدار است. نوح برگر برای UCSF تحقیقات جدید در مورد درمان سرطان مغز امیدی را برای مبتلایان به این بیماری ایجاد می کند. از جمله تکنیک های جدید می توان به “جراحی مغز بیدار” و سونوگرافی متمرکز اشاره کرد. کارشناسان می گویند

دکتر شاون هروی جامپر، جراح مغز در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، متخصص جراحی مغز بیدار است. نوح برگر برای UCSF
تحقیقات جدید در مورد درمان سرطان مغز امیدی را برای مبتلایان به این بیماری ایجاد می کند.
از جمله تکنیک های جدید می توان به “جراحی مغز بیدار” و سونوگرافی متمرکز اشاره کرد.
کارشناسان می گویند برنامه Cancer Moonshot کاخ سفید به تحریک برخی از نوآوری ها کمک کرده است.
برخی می گویند فضای بیرونی مرز نهایی است. برخی دیگر اصرار دارند که این دریا است.

اما اگر از یک جراح مغز سرطان بپرسید، احتمالاً به شما خواهد گفت که مرز نهایی واقعی مغز انسان است.

سرطان مغز یکی از گیج‌کننده‌ترین سرطان‌هایی است که باید درک و درمان کرد.

با این حال، کارشناسان می گویند که با یادگیری بیشتر محققان در مورد نحوه عملکرد مغز، روش های جدیدی به دنبال خواهد داشت و امید جدیدی را برای جامعه سرطان مغز به ارمغان می آورد.

یک جراح سرطان مغز که پیشرو است
دکتر Shawn Hervey-Jumper یک جراح مغز و اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو (UCSF) است. فوق تخصص او نوروآنکولوژی است.

هروی جامپر، مردی مهربان و صبور با صدایی عمیق اما آرام، مورد احترام همکاران است. اما او متواضع می ماند.

سرطان مغز تقریباً با هر کسی این کار را می کند.

کار Hervey-Jumper بر مدیریت جراحی افراد مبتلا به تومورهای مغزی متمرکز است که در نواحی صعب العبور مغز قرار دارند که مسئول زبان، حرکت و شناخت هستند.

او همچنین به عنوان مدیر برنامه بقای سرطان مغز Sheri Sobrato Brisson که خدمات چند رشته ای جراحی مغز و اعصاب، عصب-انکولوژی، طب فیزیکی و توانبخشی، روانشناسی عصبی و آسیب شناسی گفتار را به بیماران تومور مغزی بالغ ارائه می دهد، خدمت می کند.
جراحی مغز بیدار
یکی از چیزهایی که هروی جامپر بیشتر به آن شهرت دارد چیزی به نام “جراحی مغز بیدار” است.

در حالی که ممکن است ترسناک به نظر برسد، جراح UCSF گفت که هنگامی که او آن را توضیح می دهد، افراد مبتلا به سرطان در واقع این ایده را پذیرفته اند.

هروی جامپر به Healthline گفت: «انجام عمل جراحی در حالی که بیمار بیدار است، خطر آسیب رساندن به نواحی حیاتی مغز را که مهارت‌های گفتار و سایر مهارت‌ها را کنترل می‌کنند، کاهش می‌دهد.

او گفت: «اولویت من ارائه بهترین مراقبت های جراحی ممکن برای بیماران و در نظر گرفتن درمان های توانبخشی برای به حداکثر رساندن بقا و بهبود کیفیت زندگی آنها است.
جراحی مغز بیدار به تیم جراحی اجازه می دهد تا مناطق مهمی از مغز را ترسیم کند که در طول جراحی از آنها اجتناب می کند تا از زبان، توانایی های حسی و حرکتی بیمار و همچنین برقراری ارتباط با بیمار محافظت کند.

اگر تومور در نزدیکی قسمت‌هایی از مغز باشد که بینایی، حرکت یا گفتار را کنترل می‌کند، گاهی اوقات از بیمار سؤال می‌کنم و فعالیت مغز را زیر نظر می‌گیرم. هروی جامپر گفت: ما شاهد تجدید حیات در این تکنیک بوده‌ایم زیرا بیشتر در مورد نحوه سازماندهی مغز یاد می‌گیریم.

«بیماران من وقتی در این مورد به آنها می گوییم عصبی می شوند، اما آنها نیز مشتاق هستند. تعداد زیادی از بیماران سرطانی وجود ندارند که بتوانند در مراقبت از خود شرکت کنند. بیماران فوق العاده خوب عمل می کنند. من این عمل ها را ۴ تا ۶ بار در هفته انجام می دهم.

درمان سرطان مغز: چگونه "جراحی بیدار" و سایر نوآوری ها امید می دهند

تغییر زمان در تحقیقات سرطان مغز
دکتر جیمز اسنایدر، متخصص مغز و اعصاب از Henry Ford Health در دیترویت، به Healthline گفت که نوآوری سرطان مغز به دلیل نیاز شدید به موفقیت، اکنون با سرعتی سریع در حال افزایش است.

اسنایدر گفت: «ما باید خلاق‌تر می‌شدیم. ما اکنون سرطان مغز را از منظرهای جدید زیادی درک می کنیم. نتایج حاصل از مطالعات ژنومی، علوم کامپیوتر، یادگیری ماشینی، رادیومیک، و بیوپسی مایع، همه اینها و موارد دیگر در حال به نتیجه رسیدن هستند و با تمام آن داده ها و بینش ما شاهد سرعتی از نبوغ بوده ایم.

او همچنین معتقد است بخش بزرگی از این پیشرفت نتیجه برنامه Cancer Moonshot کاخ سفید است.

اسنایدر گفت: “من بسیاری از این پیشرفت‌ها را به Cancer Moonshot 2015 نسبت می‌دهم که بودجه و انرژی را برای این نوآوری‌های جدید برای تسریع پیشرفت در نتایج سرطان اختصاص داده است.”

از لحاظ تاریخی، درمان‌های سرطان مغز تا حدی به دلیل سد خونی مغزی محدود و دشوار بوده است. منبع معتبر

به گفته موسسه ملی سرطان، این شبکه‌ای از رگ‌های خونی و بافتی است که از سلول‌هایی با فاصله نزدیک تشکیل شده است که به جلوگیری از رسیدن مواد مضر به مغز کمک می‌کند.

این سد به برخی از مواد از جمله آب، اکسیژن، دی اکسید کربن و داروهای بیهوشی عمومی اجازه می دهد تا وارد مغز شوند. همچنین از باکتری ها و سایر مواد از جمله برخی داروهای درمان سرطان جلوگیری می کند.
تحقیقات امیدوار کننده سرطان مغز در دانشگاه ییل
انواع تکنیک های جدید برای بهبود درمان فعلی سرطان مغز و سایر بیماری های مغزی در حال توسعه هستند.

یکی از این روش‌های جدید که توسط محققان دانشگاه ییل در کانکتیکات توسعه داده شده است، نانوذرات چسبنده زیستی ریز را در مغز مستقر می‌کند.

دبلیو مارک سالتزمن، پروفسور مهندسی شیمی و زیست پزشکی و همچنین فیزیولوژی سلولی و مولکولی در دانشگاه ییل، توضیح داد که نانوذرات به محل تومور می‌چسبند و سپس به آرامی اسیدهای نوکلئیک پپتیدی سنتز شده‌ای را که حمل می‌کنند آزاد می‌کنند.

سالتزمن به Healthl گفت

این نانوذرات می توانند دارو و ژن را به تومورها منتقل کنند.

از طرفی، ما شاهد کارهای خوب زیادی در آزمایشگاه‌های معتبر در سراسر جهان هستیم و پیشرفت‌هایی را در زمینه درمان حیوانات نشان می‌دهند. چالش انتقال آن به مرحله بعدی است.»

سونوگرافی متمرکز در حال مطالعه
روش نسبتا جدید دیگر سونوگرافی متمرکز است.

به گفته UVA Health در ویرجینیا، این تکنیک با دارویی که آنها را نسبت به امواج صوتی حساس می‌کند، به سلول‌های سرطانی ضربه می‌زند، سپس آنها را با سونوگرافی متمرکز منفجر می‌کند.

امواج صوتی حباب‌های ریز درون سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کنند که باعث مرگ آنها می‌شود.

کارآزمایی‌های بالینی نتایج مثبتی را در باز کردن موقت و برگشت‌پذیر سد خونی مغزی نشان می‌دهند.

این فناوری هنوز برای مغز تایید نشده است.

جان گریشام، نویسنده پرفروشی که بیش از ۳۰۰ میلیون کتاب در سراسر جهان فروخته است، در سال ۲۰۱۶ کتابی به نام “تومور” درباره سونوگرافی متمرکز منتشر کرد.

کتاب دو پایان دارد. در اولی، شخصیت اصلی با تشعشع درمان می شود و کمتر از یک سال زندگی می کند.

در یک پایان جایگزین، شخصیت اصلی بین ۵ تا ۱۰ سال زندگی می کند زیرا او انتخاب می کند که با سونوگرافی متمرکز درمان شود.

گریشام، که عضو هیئت مدیره بنیاد جهانی اولتراسوند متمرکز است، به Healthline گفت: «من اغلب گفته‌ام که «تومور» مهم‌ترین کتابی است که تا کنون نوشته‌ام، زیرا پتانسیل تأثیرگذاری بر بسیاری را دارد.

او می‌گوید: «وقتی داستان تخیلی درباره پدری جوان مبتلا به تومور مرگبار مغزی را نوشتم، گزینه‌های درمانی فعلی او را توضیح دادم و سپس ۱۰ سال بعد به سرعت به جلو رفتم، زمانی که اولتراسوند متمرکز غیرتهاجمی می‌تواند به طور بالقوه داستان او را با نتیجه بهتری بازنویسی کند.» گفت.

از زمان انتشار این کتاب، سونوگرافی متمرکز برای تومورهای مغزی در کارآزمایی‌های بالینی رایج‌تر شده است.

“بسیار هیجان انگیز است که ببینیم این فناوری به جایی که امروز هستیم تکامل می یابد. گریشام گفت، آزمایش‌های بالینی در حال انجام در سراسر جهان با استفاده از اولتراسوند متمرکز برای باز کردن موقت و برگشت‌پذیر سد خونی مغزی در بیماران تومور مغزی وجود دارد.

سایر آزمایشات بالینی سرطان مغز
در ماه دسامبر، Insightec، یک شرکت جهانی مراقبت‌های بهداشتی که بر روی استفاده از انرژی صوتی برای تغییر مراقبت از بیمار متمرکز است، آزمایش بالینی LIBERATE بیوپسی مایع با سونوگرافی با شدت کم در تومورهای مغزی را اعلام کرد.

این کارآزمایی یک تلاش بین المللی را برای ارزیابی ایمنی و کارایی پلت فرم متمرکز سونوگرافی این شرکت برای برهم زدن موقت سد خونی مغزی و امکان بیوپسی مایع در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما آغاز کرد.

اولین شرکت کنندگان در ایالات متحده و کانادا در کلینیک مایو در روچستر، مینه سوتا، و در مرکز علوم بهداشتی Sunnybrook در تورنتو ثبت نام کردند.

دکتر تری برنز، جراح مغز و اعصاب در کلینیک مایو، در بیانیه مطبوعاتی گفت: «تیم ما در کلینیک مایو از ثبت نام اولین بیمار در این کارآزمایی محوری هیجان زده است.

در صورت موفقیت آمیز بودن، این کار پتانسیل کاهش قابل ملاحظه ای از خطر تشخیص اولیه را دارد. برنز گفت: نکته مهم این است که FUS را می توان به صورت غیر تهاجمی تکرار کرد و اجازه می دهد یک پنجره مولکولی نادر به تومورهای مغزی هر بیمار در طول درمان تکامل یابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی