تاریخ انتشار : جمعه 4 خرداد 1403 - 11:44
کد خبر : 4363

دلیل کدر شدن آب آکواریوم چیست؟ (بررسی جامع + راهکار)

دلیل کدر شدن آب آکواریوم چیست؟ (بررسی جامع + راهکار)
دلیل کدر شدن آب آکواریوم معمولا یکی از این حالت ها است. این مشکل به علت آلودگی شن های کف آکواریوم، وجود محلول فسفات در مخزن تانک این وسیله یا رشد باکتری ها به دلیل فضولات ماهی ها ایجاد می شود.

دلیل کدر شدن آب آکواریوم معمولا یکی از این حالت ها است. این مشکل به علت آلودگی شن های کف آکواریوم، وجود محلول فسفات در مخزن تانک این وسیله یا رشد باکتری ها به دلیل فضولات ماهی ها ایجاد می شود.

برای حل این مشکل نیز شما می توانید از آبزیان کف خوار به صورت طبیعی جهت تمیزی آکواریوم خود بهره بگیرید. اگر حجم آلودگی بالاست باید اقدام به شستشوی محل نگهداری جانوران آبزی خود نمایید. این کار را باید به صورت دقیق انجام دهید،.

در غیر این صورت لجن های آب آلوده در آینده باعث شده لوله های فاضلاب یا آشپزخانه تان دچار گرفتگی شوند. برای حل این مشکل نیز می توانید با مراکز حرفه ای مثل لوله بازکنی تهران برچسب یا هر شهری که درآن ساکن هستید تماس بگیرید تا به شما در رفع گرفتگی ها کمک کنند. در ادامه به بررسی سایر عواملی که باعث کدر شدن آب آکواریوم می شوند و راه حل های رفع آن پرداخته ایم.

 

بررسی دلیل کدر شدن آب آکواریوم های بزرگ و کوچک

از مهم ترین دلایل آلودگی آب و عدم شفافیت آن، می توان به فضولات آبزیان اشاره کرد. در این حالت اگر تصمیم گرفتید که آکواریوم خود را در حمام بشویید؛ مراقب باشید تا لجن های این ظرف وارد لوله های فاضلاب نشوند چون دارای جرم سنگین بوده و معمولا می توانند باعث گرفتگی لوله های شما شوند.

اگر هم دچار گرفتگی لوله شدید، نگران نباشید با تماس گرفتن با یکی از مراکز معتبر لوله بازکنی چون لوله بازکنی دهکده المپیک یا هر مرکز تخصصی که می شناسید، این مشکل را می توانید حل کنید. در ادامه

مهمترین دلایل کدر شدن آب آکواریم را بررسی می کنیم. این مشکلات عبارت هستند از:

کثیف بودن شن های کف آکواریوم

در بسیاری از مواقع صرفا به دلیل کثیف بودن شن های کف آکواریوم، آب کدر می شود. در واقع این مشکل معمولا یک یا ۲ ساعت بعد از پر کردن تانک به وجود می آید.

برای حل مشکل

شما کافیست ماهیان خود را به ظرف دیگری انتقال داده، در ادامه سنگ ها و شن های کف اکواریوم را در روی یک دستمال یا الک خیلی ریز ریخته و در ادامه چندین بار آب روی آنها ریخته و با دستتان آن را ماساژ دهید تا کاملا تمیز شوند. شن ها را کامل بشویید و تا زمانی که آب داخل آنها شفاف نشده همچنان به شستشو ادامه دهید.

ترکیبات محلول موجود در تانک

در صورتی که ترکیبات محلولی زیادی مثل فسفات، سیلیکات یا فلزات سنگین در آب داخل تانک وجود داشته باشد، در کوتاه ترین زمان آب کدر خواهد شد. در صورت بروز این مشکل میزان ph بالا می رود و ممکن است عامل مرگ آبزیان شما شود.

حل مشکل ترکیبات محلول

تنها راه حل این مشکل سیفون کردن آب خواهد بود. شما همچنین می توانید از آب RO نیز استفاده کنید تا آلودگی نداشته و مشکلتان برطرف شود.

رشد باکتری ها به دلیل فضولات آبزیان

در برخی موارد بلافاصله بعد از پر کردن تانک این مشکل به وجود نمی آید، بلکه یک بازه زمانی چند روزه یا حتی چند ماهه سپری می شود و سپس رنگ آب تغییر کرده و دیگر آن زلالی اولیه را ندارد. در این صورت می توان دلیل بروز این اتفاق را به رشد باکتری های حاصل از فضولات آبزیان ارتباط داد.

کلونی های باکتری آلوده کننده آب معمولا در زمان تجزیه فضولات و پسماندها که به دلیل غذاهای اضافه داخل آب، گیاهان پوسیده و فضولات ماهیان ایجاد می شوند. تشکیل این کلونی ها چندین هفته تا چندین ماه طول می کشد، در این مدت آب درون آکواریوم کمک از حالت شفاف خارج و کمک زرد و در صورت زیاد شدن لجن ها سبز می شود.

حل مشکل باکتری موجود در آب

برای حل این مشکل حتما غذاهای اضافه داخل آب و گیاهان پوسیده داخل مخزن آب را برداشته و تعویض نمایید تا مشکلی به وجود نیاید. شما می توانید غذا دهی به ماهیان را در هر هفته بر اساس نژاد آنها طی ۲ بار انجام دهید، با انجام این کار احتمال ایجاد غذاهای اضافه داخل آب کمتر می شود.

 

دلیل کدر شدن آب آکواریوم چیست؟ (بررسی جامع + راهکار)

ایجاد آب سبز رنگ در آکواریوم

آب سبز یکی از مشکلات متداول دیگری است که معمولا دارندگان آکواریوم با آن روبرو می شوند. هرچند این آب برای ماهی ها کشنده نیست و به دلیل رشد جلبک ها به وجود می آید، اما قطعا تاثیر نامطلوبی برروی زیبایی آکواریومتان می گذارد. دلایل ایجاد این نوع آب عبارتست از:

نور زیاد

زمانی که نور خورشید در طی روز مدتی طولانی به روی آکواریوم می تابد یا لامپ های اتاق نگهداری آکواریوم را به مدت طولانی روشن نگه می دارید، زمینه رشد جلبک ها را در این آب فراهم می کنید.

حل مشکل نور زیاد

برای رفع این مشکل باید آکواریوم را به محیطی دور از نور خورشید ببرید، همچنین شما باید لامپ های اضافه را خاموش نگه دارید.

مواد مغذی اضافه

شما باید میزان موادی مانند فسفات یا نیترات را در آب آکورایوم به حداقل برسانید، در غیر این صورت این مواد زمینه رشد جلبک ها را به وجود می آورند. راه حل موقت تعویض بخشی از آب است، اما ما پیشنهاد می دهیم منبع تولید این مواد را بیابید و آن را از بین ببرید تا دیگر درگیر این مشکل نشوید.

فسفات ها معمولا به دلیل فاسد شدن مواد غذایی به وجود می آیند که در این صورت باید میزان غذا دهی به جانوران آبی خود را کاهش داده و به سراغ غذا هایی با برند های معتبر بروید که از فسفات کمتری در غذاهایشان استفاده می کنند.

شما باید میزان فسفات داخل آب را نیز اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که مشکل از خود آب نیست. در صورتی که مشکل از آب بود، ما استفاده از آب RO را پیشنهاد می دهیم.

نیترات ها نیز معمولا با تجزیه فضولات ماهیان زیاد می شوند و باید به مرور زمان مقداری از آب را تعویض کنید تا میزان آنها به حداقل برسد. شما باید همچنین یک فیلتر مناسب با سایز آکواریومتان را به کار ببرید تا جلوی افزایش نیترات ها را بگیرید. در برخی مواقع به دلیل شلوغ بودن تانک نیز نیترات ها افزایش پیدا می کنند که در این صورت باید کمی از وسایل تزئینی داخل تانک را بردارید.

راه حل هایی برای رفع کدر شدن آب آکواریوم

چگونه آب آکواریوم را کریستالی کنیم؟ بهترین راه حل ها برای رفع کدری آب چه هستند؟

عدم قراردادن آبزیان زیاد داخل آکواریوم

بهترین روش شفاف شدن اب اکواریوم عدم قراردادن ماهیان زیاد در آن است. در صورت استفاده از جانداران آبی زیاد باید غذای بیشتری به آنها دهید که این زمینه افزایش فسفات را به وجود می آورد. همچنین فضولات این ماهی ها نیز می توانند باعث کدر شدن آب شوند. آبزیان زیاد زمینه ایجاد آمونیاک و نیتریت های مضر را نیز افزایش خواهند داد، بنابراین از تعداد ماهی کمتری استفاده کنید.

اضافه کردن فیلتر کربن فعال

با استفاده از زغال اکتیو آکواریوم یا همان کربن فعال ،می توانید مواد تغذیه کننده باکتری ها را از بین برده و اقدام به پاکسازی آب داخل آکواریوم کنید.

استفاده از باکتری های مفید

در صورتی که یک آکواریوم قدیمی دارید که مخزن ماهی آن سالم است، امکان اضافه کردن چند مشت شن از آن را به آکواریوم جدیدتان دارید. با انجام این کار، باکتری های مفید شن ها در آب آکواریوم جدید فعال می شوند و به روند پاکسازی آب کمک زیادی می کنند. شما امکان اضافه کردن یک دکور صخره ای از یک آکواریوم قدیمی، فیلترهای اسفنجی و … را نیز دارید. همچنین می توانید از ماهیان کف خوار استفاده نمایید.

آزمایش کردن آب آکواریوم

وقتی که آب داخل آکواریومتان کدر شد، پیشنهاد می دهیم که بلافاصله میزان نیترات و آمونیاک داخل آن را آزمایش کنید. در بیشتر مواقع مقدار این مواد صفر است که نیازی به نگرانی نیست، اما اگر حتی مقدار اندکی از آنها وجود داشت، پیشنهاد می دهیم که با مشورت با یک کارشناس ماهی های تزئینی حرفه ای از راهکاری مناسب برای از بین بردن آنها کمک بگیرید.

 

دلیل کدر شدن آب آکواریوم چیست؟ (بررسی جامع + راهکار)

شفاف کردن مجدد آب با از بین بردن دلیل کدر شدن آب آکواریوم

چنانچه دلیل کدرشدن شدن آب آکواریوم را متوجه شوید و راهکاری مناسب برای از بین بردن آن به کار ببرید، زیبایی آکواریومتان افزایش پیدا می کند. آب کدر جلوه ای منفی روی زیبایی آکواریم دارد و آن را نازیبا نشان می دهد. حتی این موضوع می تواند باعث کثیف دیده شدن خانه یا محل کارتان نیز شود، بنابراین حتما این مشکل را بررسی کرده، برای آن راه حل مناسبی بیابید و سپس با استفاده از راه حل جلوی ریشه ای تر شدن مشکلتان را بگیرید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی