تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 - 15:31
کد خبر : 2831

رزین پلی استر

رزین پلی استر

انواع رزین پلی استر انواع رزین پلی‌استر چهار نوع مختلف هستند که عبارتند از: الکید وینیل استر پلی استر اشباع پلی استر غیر اشباع رزین یک ماده اصلی و مهم در پیشرفت‌های اصلی در صنعت در دو قرن اخیر بوده‌اند رزین‌های پلی استر غیر اشباع یکی از پرکاربردترین رزین‌های ترموست در دنیا هستند که محبوبیت

انواع رزین پلی استر

انواع رزین پلی‌استر چهار نوع مختلف هستند که عبارتند از:

    1. الکید
    2. وینیل استر
    3. پلی استر اشباع
    4. پلی استر غیر اشباع

رزین یک ماده اصلی و مهم در پیشرفت‌های اصلی در صنعت در دو قرن اخیر بوده‌اند رزین‌های پلی استر غیر اشباع یکی از پرکاربردترین رزین‌های ترموست در دنیا هستند که محبوبیت بسیار زیادی نیز دارند.

امروزه از انواع رزین پلی‌استر همانند رزین پلی استر غیر اشباع در صنعت خودرؤسازی، صنایع دریایی، صنایع هوافضا، صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود. رزین‌های پلی استر غیر اشباع بسیار مقاوم هستند و پایداری خوبی در برابر حرارت و گرما دارند.

رزین پلی‌استر غیر اشباع چیست؟

به طور معمول، رزین پلی استر غیر اشباع، که با نام اختصاری انگلیسی UPR نیز شناخته می‌شود، یک پلیمر مایع است که پس از پخت به وسیله استایرن و با استفاده از مواد خاص و همچنین پراکسید‌های آلی که به نام هاردنر شناخته می‌شوند به وسیله قالب‌هایی که برای آن انتخاب می‌شود حالت جامد به خود می‌گیرد و کاربرد‌های زیادی در صنعت‌های مختلف دارد.

همچنین باید گفت پلی استر غیر اشباع، یکی از گروه‌های رزین ترموست است که با حل کردن یک پلی استر غیر اشباع با وزن مولکولی کم در یک مونومر وینیل و کوپلیمریزاسیون یک ماده پلاستیکی سخت و بادوام تولید می‌کند.

رزین پلی استر غیر اشباع

رزین پلی استر غیر اشباع نوعی محبوب از انواع رزین‌ها در سراسر دنیا هستند که طرفداران بسیاری دارند مقاومت این رزین‌ها در برابر گرما زیاد است و اگر شرایط را به درستی رعایت کنیم این رزین‌ها قابلیت پخت را دارا هستند و می‌توانند با پخت مناسب از حالت مایع به حالت جامد درآیند. کاربرد‌های رزین‌های پلی‌استر غیر اشباع در صنایع مختلف بسیار زیاد است اما تمام این عوامل منوط به آن است که از فرمول‌ها، کنترل‌گر‌های اسیدی خوب کاتالیزور‌های مناسب، دما و زمان مناسب استفاده شود.

در حقیقت اگر موارد بالا به درستی انتخاب و رعایت شود رزین‌های پلی استر غیر اشباع می‌تواند مقاومت مناسبی بدست آورده و در صنایع مختلفی از آن بهره‌گیری شود و در واقع این علت محبوبیت این نوع رزین‌ها در سراسر جهان است.

کاربرد‌های رزین پلی استر غیر اشباع

رزین‌های پلی استر غیر اشباع چه به صورت رزین خالص و چه به صورت ترکیبی با پرکننده‌ها کاربرد‌های گسترده‌ای دارند. کاربرد‌های اصلی این رزین‌های غیر اشباع در صنعت:

    • ساخت و ساز
    • محصولات تقویت نشده یا تقویت شده با الیاف شیشه
    • صنعت خودرؤسازی
    • صنعت چوب و مبلمان صنعتی است.

اما این موارد تنها کاربرد‌های اصلی این رزین‌ها نیست و باید گفت کاربرد‌های رزین‌های پلی استر بسیار فراتر از موارد گفته شده در بالاست چرا که این رزین‌ها علاوه بر صنعت‌های بالا در

      1. تولید پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف و محصولات پلاستیکی پر شده از جمله لوازم بهداشتی، مخازن، لوله‌ها، گریتینگ‌ها
      2. اجزای با کارایی بالا برای صنایع دریایی و حمل و نقل مانند پانل‌های بسته و بدنه، گلگیر‌ها، بدنه قایق ساخت عرشه و دیگر اجزای بزرگ قایق
      3. ساخت ورق کامپوزیتی
      4. ساختن سنگ‌های مصنوعی نظیر کوارتز
      5. ساخت فایبر گلاس

در ساخت مجسمه‌ها و میز‌های هنری و وسایل تزئینی که امروزه در هنر بسیار رواج پیدا کرده‌اند.

نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقاومت رزین پلی استر

رزین‌های پلی‌استر غیر اشباع از آن‌جا که در ساخت صنایع دریایی بسیار پرکاربرد هستند و از آن‌ها در ساخت عرشه کشتی‌ها، بدنه کشتی و قایق و دیگر اجزا آن استفاده می‌کنند مقاومت بسیار بالایی در برابر آب دارند.

همچنین این محصولات مقاومت نسبتاً بالایی در برابر اسید رقیق شده و یا مواد قلیایی دارند. همچنین آزمایش‌ها نشان داده که این رزین‌ها در برابر روغن گریس و الکل نیز مقاومت خوبی از خود نشان داده‌اند.

همچنین آزمایش‌ها نشان داده است که این رزین‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط جویای چون برف و باران داشته است و این یکی از علت‌های استفاده از آن در صنعت ساخت و ساز و صنایع دریایی و هوایی است.

رزین پلی استر

٠٩١٢۵۴۵٢١١۴

٠٩١٢۵۶٩٢٣٩٣

٠٩١٢١۶۴٢١٨٣

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی