تاریخ انتشار : یکشنبه 26 فروردین 1403 - 11:04
کد خبر : 3705

صفر تا صد ساخت سوله

صفر تا صد ساخت سوله

در سال های اخیر، با گسترش فعالیت های صنعتی و تجاری، تعداد سوله های ساخته شده در کشور رشد چشمگیری داشته و همچنان روند رو به رشدی را در پیش دارد. مراحل ساخت سوله، از فرایند های پیچیده و حیاتی در ساخت و ساز است که نقش بسزایی در ایجاد زیرساخت‌ های صنعتی و تجاری

در سال های اخیر، با گسترش فعالیت های صنعتی و تجاری، تعداد سوله های ساخته شده در کشور رشد چشمگیری داشته و همچنان روند رو به رشدی را در پیش دارد. مراحل ساخت سوله، از فرایند های پیچیده و حیاتی در ساخت و ساز است که نقش بسزایی در ایجاد زیرساخت‌ های صنعتی و تجاری ایفا می کند. این فرآیند، از تحلیل محیطی و طراحی اولیه تا اجرا و تحویل نهایی سازه، شامل مراحل متعددی است که هر کدام از آن ها، نقش تاثیر گذاری در کیفیت و عملکرد نهایی سوله دارند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید، تا قدم به قدم، به توضیح صفر تا صد ۶ مرحله اصلی ساخت سوله بپردازیم.

۶ مرحله اساسی ساخت سوله

اخذ مجوز

همانطور که می دانید، برای ساخت هر نوع ساختمانی، نیاز به خرید زمین مورد نظر و سپس دریافت مجوز های لازم است. این مجوز ها شامل مجوز بهره برداری و ساخت سازه هستند. بنابراین، ابتدا باید تعیین کنید که صنف کسب و کار شما، تحت نظارت کدام سازمان است تا مجوز شما نیز از طریق سازمان مربوطه، صادر شود. به عنوان مثال، برای احداث سازه در شهرک های صنعتی، نیاز به اخذ پروانه ساختمانی از شرکت شهرک های صنعتی استان مورد نظر است که طبق ماده ۱۳ آیین نامه تاسیس صنعتی ایران صادر می گردد.

پس از بررسی شرایط و ضوابط اخذ مجوز از سازمان مربوطه، باید شرایط و قوانین منطقه مورد نظر برای ساخت و اجرای سوله را بررسی کنید. همانطور که می دانید، هر نوع منطقه، قوانین و شرایط مختص به خود را دارد. برای مثال، طبق قانون شهرک های صنعتی کشور، سطح اشغال کلیه ساختمان ‌ها و سوله‌ های تولیدی، حدودا ۴۰ درصد است و در مورد ساختمان سوله نگهبانی نیز، حداکثر ارتفاع قابل قبول، ۳ متر و نیم و در قالب یک طبقه مجاز خواهد بود. بنابراین، باید تمام ضوابط و شرایط در نظر گرفته شود.

بررسی محل احداث و خاک برداری

در این مرحله، محل احداث سازه باید با جزئیات کامل بررسی شود زیرا درصد بسیار زیادی از اجرای استاندارد و بی نقص سوله، وابسته به محل اجرا و نوع خاک آن است. بنابراین، باید خاک محل احداث مورد آزمایش قرار گیرد. برای انجام این کار، ابتدا باید یک آزمایشگاه خاک استاندارد و معتمد بیابید و پس از عقد قرارداد با آزمایشگاه موردنظر، نوبت به مرحله حفاری می رسد. پس از انجام حفاری های لازم، نمونه خاک های موردنظر به آزمایشگاه منتقل شده و آزمایشات لازم روی آن ها انجام خواهد شد.

پس از انجام آزمایش و تسطیح خاک، باید شیب محل و سپس مقاومت و تحمل خاک، مورد بررسی دقیق قرار گیرد. تمام این فاکتور ها، بسته به نوع کاربری سوله متفاوت خواهد بود. بنابراین، ضروری است که پیش از انجام هر یک از این مراحل، با شرکت سوله سازی موردنظر، درباره نوع کاربری و نیاز سوله خود مشورت های لازم رابه عمل آورید.

اجرای فوندانسیون

اجرای فوندانسیون، جزو مراحل حساس فرایند احداث سوله بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا اجرای غیر اصولی این فرایند، منجر به نشست و حتی ریزش سوله خواهد شد. انتخاب نوع و ابعاد فوندانسیون، به سلیقه شما و البته فضایی که در اختیار دارید بستگی دارد. فوندانسیون، درواقع قسمت به هم پیوسته و زیرین سوله است که سنگینی وزن سازه را متحمل شده و بار وارده را به زمین منتقل می کند. در فوندانسیون سوله، از ترکیب بتن و میلگرد استفاده می شود و معمولا نیازی به گودبرداری عمیق نخواهد بود. توجه داشته باشید که اگر عملیات ساخت سوله در زمین ناهموار وغیر استاندارد انجام شود، علاوه بر اتلاف زمان و صرف هزینه بالا، مقاومت و کیفیت نهایی سازه نیز، کاهش چشمگیری خواهد داشت. بنابراین، پیش از انجام آن، ابتدا باید تسطیح خاک و سپس زیرسازی فونداسیون انجام شود.

 

صفر تا صد ساخت سوله

در زیرسازی فوندانسیون، فرایند هایی همچون قالب بندی، بولت گذاری، بتن ریزی اصلی، اجرای بتن مگر، سنگ زیرپی، و … انجام می شود. در نهایت، پس از تهیه نقشه و انجام زیرسازی های لازم، می توان با توجه به مواد اولیه، ابعاد و نوع کاربری سوله، عملیات ساخت فوندانسیون را آغاز کرد.

ساخت و نصب سوله

مرحله ساخت سوله، برخلاف ساخت و ساز های ساختمانی، معمولا در محیط کارخانه صورت می گیرد. یعنی قطعات مورد نیاز برای ساخت سوله، در کارخانه طراحی و ساخته شده و سپس به محل نصب، منتقل و مونتاژ خواهند شد. فرایند نصب سوله، خود به چند مرحله مجزا تقسیم می شود که در ادامه، به بررسی دو مورد از مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

  • نصب ستون ها: برای انجام این کار، ستون ها با کمک جرثقیل در فونداسیون قرار گرفته و نصب می شوند. نصب ستون های سوله، به هر دو روش پیچ و مهره کردن و جوش دادن آن ها به یکدیگر، قابل انجام است.
  • نصب لاپه و پرلین: پرلین یا لاپه‌، پروفیل های فلزی و متقاطعی هستند که برای مستحکم نگه داشتن ستون های سوله، تحت فشار وزن وارده از سقف، مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد دیگر این پروفیل ها، نصب افقی آن ها برای اتصال ستون و دیوار هایی است که به فاصله زیادی از یکدیگر قرار گرفته اند. این قطعات، با دوام بالای خود، کاربرد گسترده ای در این صنعت یافته اند.

انجام مراحل ساختمانی

حالا که مراحل ساخت سوله به اتمام رسید، نوبت به انجام مراحل ساختمانی و تکمیل آن می رسد. اکنون جهت تکمیل سوله خود، نیاز به انجام اقداماتی همچون نصب سقف، در، پنجره، دیوارکشی، نصب جرثقیل سقفی و … خواهید داشت. سقف سوله، با استفاده از متریال گوناگونی پوشش داده می شود که بسته به نوع کاربری و منطقه جغرافیایی محل احداث، متفاوت خواهد بود. در صورتی که سوله شما، یک سوله صنعتی با تردد بالا و حمل بار سنگین است، احتمالا نیاز به جرثقیل سقفی خواهید داشت. تمام این موارد، پس از تعیین نوع کاربری و نیاز سوله، توسط شرکت سوله سازی شما بررسی و انجام خواهد شد.

 

صفر تا صد ساخت سوله

تکمیل تجهیزات

هم اکنون، سوله شما آماده و قابل اجرا است. اما پیش از استفاده ، ابتدا باید سوله را به برخی سیستم های ضروری و  مورد نیاز، تجهیز کنید. در ادامه، به معرفی و توضیح ضرورت این تجهیزات خواهیم پرداخت.

  • سیستم عایق بندی: عایق بندی، یکی از مراحل اساسی در کارکرد تاثیرگذار سوله به حساب می آید. با عایق بندی مناسب سوله، از انتقال صدا به داخل و خارج از سوله جلوگیری خواهد شد. همچنین، با صرفه جویی در مصرف انرژی، از هدررفت میزان قابل توجهی از زمان و انرژی خود پیشگیری خواهید کرد.
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی: سیستم های گرمایشی و سرمایشی، بسته به نوع کاربری سوله، می توانند بسیار تاثیرگذار باشند. برای مثال، در سوله های دامداری و مرغداری، تامین شرایط آب و هوایی مناسب برای دام ها، از اصول اولیه نگهداری و حفظ آن ها است.
  • تامین برق: سیم کشی و تامین برق برای هر ساختمان و سوله ای نیاز است. اما برخی سوله ها، نیازمند تجهیزات بیشتری مانند ژنراتور برای دوام برق و یا یو پی اس برای تامین برق در زمان قطعی هستند. برای مثال، سوله های کشتارگاهی، برای حفظ گوشت دام ها در شرایط استاندارد و سالم، علاوه بر سیستم تهویه و سرمایشی مناسب، به دوام برق تحت هر شرایطی نیاز مند اند.

علاوه بر این ها، سیستم اعلام و اطفاء حریق، سیستم های امنیتی، کابل کشی، کلید ها و پریز ها، تامین اینترنت و … از موارد مورد نیاز برای تجهیز و تکمیل یک سوله استاندارد و کارآمد هستند.

کلام آخر

همانطور که دیدیم، ساخت یک سوله، شامل مراحل پیچیده و گوناگونی است که هر کدام، نقش بسزایی در دوام و کارکرد نهایی سوله خواهند داشت. طبیعتا، هر گامی که با دقت و دانش انجام شود، به بهبود کیفیت و عملکرد نتیجه نهایی کمک خواهد کرد. ساخت سوله نیز از این قائله مستثنا نبوده و دانش و مهارت نیرو های متخصص را می طلبد. در این مقاله، سعی کردیم به بررسی این مراحل و عوامل مخرب و تاثیرگذار بر آن بپردازیم. شما نیز، بهتر است پیش از هرگونه اقدامی، ابتدا با کارشناسان و متخصصان مجرب در این زمینه، مشورت های لازم را انجام داده و  پس از آگاهی از شرایط مورد نیاز، اقدامات لازم جهت ساخت سوله را به عمل آورید.Top of Form

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مبل شنی تبلیغات متنی