تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 تیر 1403 - 15:34
کد خبر : 4973

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر
حمل و نگهداری مواد مخدر در سراسر جهان به عنوان جرم شناخته شده و مشمول پیگرد قانونی است. در این مقاله، تلاش کرده ایم تا اطلاعاتی جامع در مورد مجازات های مربوط به حمل و نگهداری مواد مخدر ارائه دهیم و شما را با قوانین مربوط به مجازات حمل مواد مخدر در سال ۱۴۰3 آشنا سازیم. اگر اطلاعاتی در مورد لایحه مواد مخدر، قوانین آن و نحوه تدوینش ندارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

حمل و نگهداری مواد مخدر در سراسر جهان به عنوان جرم شناخته شده و مشمول پیگرد قانونی است. در این مقاله، تلاش کرده ایم تا اطلاعاتی جامع در مورد مجازات های مربوط به حمل و نگهداری مواد مخدر ارائه دهیم و شما را با قوانین مربوط به مجازات حمل مواد مخدر در سال ۱۴۰۳ آشنا سازیم. اگر اطلاعاتی در مورد لایحه مواد مخدر، قوانین آن و نحوه تدوینش ندارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

مجازات مشارکت در حمل مواد مخدر

همانطور که آگاه هستید، حمل یا تولید مواد مخدر یکی از خطرناک ترین جرایم در کشورهای مختلف جهان است که مجازات های گوناگونی به دنبال دارد. مواد مخدر شامل دسته های مختلفی می شوند، از جمله حشیش، گل، تریاک، شیشه، کوکائین و غیره. مجازات مربوط به هر کدام از این مواد و همچنین میزان آنها متفاوت است.

لازم است ذکر شود که مواد مخدر به چهار دسته تقسیم می شوند: دسته اول شامل مواد مخدر گیاهی است که تریاک در رأس آن ها قرار دارد و شامل تریاک، مرفین، هروئین و کدئین می باشد.

دسته دوم شامل روانگردان های گیاهی است که حشیش و کوکائین را دربرمی گیرد. دسته سوم، روانگردان های صنعتی یا شیمیایی، شامل موادی چون شیشه، ال اس دی، اکستازی، نورجیزک، یخ و غیره می شود. دسته چهارم و آخر شامل مواد مخدر مجاز می باشد که مانند متادون، دیازپام، فنتانیل، اکسازپام و دیگر مواد را دربر می گیرد.

ارکان جرم نگهداری مواد مخدر

ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر، مجازات های مربوط به حمل، نگهداری، خرید و فروش، واردات و صادرات، تولید، توزیع، مخفی کردن و در معرض فروش قرار دادن ماده مخدر شیشه را تعیین کرده است.

مجازات ها به شرح زیر است: تا پنج سانتی گرم، جریمه نقدی از پانصد هزار تا یک میلیون ریال و بیست تا پنجاه ضربه شلاق. برای میزان بیش از پنج سانتی گرم تا یک گرم، جریمه نقدی از دو میلیون تا شش میلیون ریال و سی تا هفتاد ضربه شلاق اعمال می شود.

نگهداری شیشه بیش از یک گرم تا چهار گرم با جریمه نقدی از هشت میلیون تا بیست میلیون ریال و دو تا پنج سال زندان و سی تا هفتاد ضربه شلاق مجازات می شود.

در صورت نگهداری و ساخت شیشه بیش از چهار گرم تا پانزده گرم، جریمه نقدی از بیست میلیون تا چهل میلیون ریال و پنج تا هشت سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق در نظر گرفته شده است.

نگهداری و مالکیت شیشه بیش از پانزده گرم تا سی گرم، جریمه نقدی از چهل میلیون تا شصت میلیون ریال و ده تا پانزده سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق مشمول می شود.

حمل و نگهداری شیشه بیش از سی گرم به اعدام و مصادره اموال منتسب به این جرم می انجامد.

در رابطه با مجازات حمل و نگهداری تریاک، ماده ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، مجازات حمل مواد مخدر از یک تا پنجاه گرم را شامل جریمه نقدی تا سه میلیون ریال و تا پنجاه ضربه شلاق تعیین کرده است.

مجازات جرم حمل مواد مخدر در سال۱۴۰۳

بر اساس قانون مجازات جرم حمل مواد مخدر که در سال ۱۴۰۳ تصویب شده است، و به نقل از وکیل مواد مخدر حمل و نگهداری مواد مخدر بیش از بیست کیلوگرم تا یکصد کیلوگرم، مجازاتی شامل پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق، پنج تا ده سال زندان و جریمه نقدی شصت تا دویست میلیون ریال دربردارد. به ازای هر کیلوگرم اضافی بیش از یکصد کیلوگرم، دو میلیون ریال به جریمه افزوده می شود.

 

همچنین، قانون برای افرادی که وسایل مصرف مواد مخدر را نگهداری یا مخفی می کنند، مجازاتی شامل ضبط تمام وسایل، جریمه نقدی از صد هزار تا پانصد هزار ریال و پنج تا بیست ضربه شلاق پیش بینی کرده است.

در مورد حمل تریاک یا سایر مواد سنتی، قانون می گوید: برای حمل از یک تا پنجاه گرم، جزای نقدی تا سیصد هزار تومان و تا پنجاه ضربه شلاق در نظر گرفته شده است. در صورت حمل بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، جریمه نقدی از پانصد هزار تا یک میلیون و پانصد هزار تومان و ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق اعمال می شود.

برای حمل مواد مخدر بیش از پنج کیلوگرم، مجازات شامل پنج تا ده سال حبس، جریمه نقدی از شش میلیون تا بیست میلیون تومان و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق، همراه با مصادره اموال ناشی از جرم می باشد.

حمل مواد مخدر با ماشین

اگر شخصی در حین خرید تریاک دستگیر شود و همچنین در معاونت حمل و نگهداری مواد مخدر مشارکت داشته باشد، بر اساس میزان تریاک دستگیر شده، قاضی می تواند حکم به مجازات های زیر دهد:

  • تا ۵۰ گرم: تا ۳ میلیون ریال جریمه نقدی و تا ۵۰ ضربه شلاق.
  • بیش از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم: ۵ تا ۱۵ میلیون ریال جریمه نقدی و ۱۰ تا ۷۴ ضربه شلاق.
  • بیش از ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم: ۱۵ تا ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۴۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۲ تا ۵ سال حبس.
  • بیش از ۵ کیلو تا ۲۰ کیلو: ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵ تا ۱۰ سال حبس.

برای مرتکبان برای بار دوم: علاوه بر مجازات های فوق، به مصادره اموال نیز محکوم می شوند.

در صورت دستگیری برای بار سوم: مجازات اعدام و مصادره مجدد اموال اعمال می شود.

این مجازات ها نشان دهنده ی سطح بالای جدیت قانون در مقابله با جرائم مرتبط با مواد مخدر است و برای هر سطح از جرم مجازات های متناسب تعیین شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مبل شنی تبلیغات متنی