تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 22:44
کد خبر : 3200

نحوه تشخیص داروی اصل از تقلبی

نحوه تشخیص داروی اصل از تقلبی

مطالعات نشان می‌دهد که تقریباً ۱۰ تا ۴۰ درصد داروهایی که در ایران فروخته می‌شوند، تقلبی هستند. با بررسی اینکه داروهای تقلبی چیست، چگونه داروهای تقلبی را شناسایی کنید و چگونه یک داروخانه قابل اعتماد را انتخاب کنید، می‌توانید آگاهانه‌ترین تصمیمات را در مورد سلامت خود بگیرید.   خطرات مصرف داروهای تقلبی مصرف داروهای تقلبی

مطالعات نشان می‌دهد که تقریباً ۱۰ تا ۴۰ درصد داروهایی که در ایران فروخته می‌شوند، تقلبی هستند. با بررسی اینکه داروهای تقلبی چیست، چگونه داروهای تقلبی را شناسایی کنید و چگونه یک داروخانه قابل اعتماد را انتخاب کنید، می‌توانید آگاهانه‌ترین تصمیمات را در مورد سلامت خود بگیرید.

 

خطرات مصرف داروهای تقلبی

مصرف داروهای تقلبی می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند مقاومت دارویی، افزایش عوارض و در برخی از بیماران، منجر به مرگ شود. تولید‌کنندگان غیرقانونی داروها ممکن است مواد مورد نیاز و سازنده داروها را با سموم مضر و سایر اجزای فعال جایگزین کنند که همچنین ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک و اثرات نامطلوب گیج‌کننده شود.

نحوه تشخیص داروهای تقلبی

در صورت نداشتن تجهیزات مناسب، تشخیص داروی اصل از تقلبی ممکن است کمی دشوار باشد. شاید یکی از ساده ترین راه‌ها برای تشخیص تقلبی بودن یک محصول، بررسی دقیق ظاهر فیزیکی و بسته‌بندی آن باشد. حین تشخیص داروی اصل از تقلبی به دستورالعمل‌های زیر توجه کنید:

به این نکته توجه داشته باشید که سازمان غذا و دارو پایگاهی با نام تی‌تک به آدرس اینترنتی TTAC.ir جهت استعلام اصالت دارو و مواد معدنی راه‌اندازی کرده است که با مراجعه به این پایگاه، می‌توانید از اصالت داروها و مکمل‌های خریداری شده، به خصوص مکمل بدنسازی، اطمینان حاصل کنید.

•         به غلط املایی در بروشور اطلاعات محصول (در صورت وجود) دقت کنید

•         کیفیت چاپ پایین روی بسته بندی

•         رنگ قرص اگر به طور غیرمعمول روشن‌تر یا تیره‌تر باشد

•         طعم قرص یا شربت ممکن است متفاوت باشد

برخی از جعل‌کنندگان ممکن است محصولاتی را توزیع کنند که بسیار شبیه به نمونه‌های اصلی باشند. بنابراین ضروری است که شماره سریال ساخت در داروهای خریداری شده، به راحتی قابل خواندن باشد. به طور مثال، به‌دلیل قیمت بالای برخی از مکمل‌های غذایی، ممکن است جعل‌کنندگان محصول مشابه با کارایی غیرمشابه و قیمتی کمتر، مکمل غذایی تقلبی و غیرواقعی به بازار عرضه کند که با بررسی شماره سریال ساخت و برچسب‌های وارد کننده محصول، می‌توانید از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

پس از تشخیص داروی تقلبی چه باید کرد؟

پس از تشخیص یا احتمال تقلبی بودن داروی خریداری شده، بهترین راه‌حل این است که با پزشک معالج یا دکتر داروساز مشورت کنید. در صورتی که ایشان تقلبی بودن دارو را نیز تائید کردند، می‌توانید با شماره‌گیری ۱۹۰ یا ۱۴۹۰ خرید داروی تقلبی از داروخانه یا مراکز فروش را گزارش کنید. توجه داشته باشید که حتی برای کنجکاوی، از مصرف داروهای تقلبی خودداری کنید.

بهترین راه پیشگیری از داروی تقلبی

بسیار مهم است که داروهای مورد نیاز خود را فقط از طریق داروخانه‌های معتبر که دارای تائیدیه‌ها و مجوزات لازم برای فروش دارو هستند، بخرید. هرگز از فروشندگان غیر رسمی که ممکن است آگاه باشند یا ندانند که در حال توزیع کالاهای تقلبی هستند، خرید نکنید.

از خرید داروهای خود از فروشندگان آنلاین غیرمجاز که ممکن است سعی کنند شما را با قیمت‌های پایین‌تر و سایر معاملات تبلیغاتی فریب دهند، خودداری کنید. به‌طور مثال، داروخانه آنلاین دکتر صفری امین به عنوان یکی از داروخانه‌های قدیمی و معتبر در تهران فعالیت دارد که تمامی مجوزات لازم از مراجع ذی‌صلاح برای فروش حضوری و آنلاین را، کسب کرده است.
به این نکته نیز توجه داشته باشید که همیشه داروهای خود را در جای خشک و خنک یا همانطور که در بروشور محصول ذکر شده است نگهداری کنید تا از فاسد شدن احتمالی مواد موثره آن جلوگیری کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی