تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 14:44
کد خبر : 2110

وزیر جهادکشاورزی درباره حفظ پایداری تولید مرغ تا ماه رمضان صحبت کرد

وزیر جهادکشاورزی درباره حفظ پایداری تولید مرغ تا ماه رمضان صحبت کرد

وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های تولید مرغ در کشور باید بازسازی شده و تا پایان اسفند ماه تجهیز در جوجه‌ریزی مرغ مادر و اجداد سرعت گیرد، تاکید کرد که شرایط پایدار تولید مرغ در کشور باید برای سال نو و ماه رمضان تدوام یابد. محمدعلی نیکبخت در جلسه شورای معاونین و سازمان‌های تابعه

وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های تولید مرغ در کشور باید بازسازی شده و تا پایان اسفند ماه تجهیز در جوجه‌ریزی مرغ مادر و اجداد سرعت گیرد، تاکید کرد که شرایط پایدار تولید مرغ در کشور باید برای سال نو و ماه رمضان تدوام یابد.

محمدعلی نیکبخت در جلسه شورای معاونین و سازمان‌های تابعه به اجرای به موقع و منطبق با برنامه ۱۰ محور تاکید کرد و بیان کرد که همه ظرفیت وزارت و سازمان‌ها در اختیار اولویت‌های مورد بحث قرار دارد و انجام تعهدات در موعد مقرر مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد.

وی افزود که در بحث امور اراضی قرارگاه صدور سند و رفع تداخل، پایان سال جاری برای رفع تداخلات در نظر گرفته شده و عملیات صدور سند نیز در سال آینده خاتمه خواهد یافت.

وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: در طرح کاشت یک میلیارد درخت، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به همراه بسیج، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و مشارکت مردمی در حال پیگیری است تا این طرح بزرگ ملی با موفقیت به پایان برسد.

وی در ادامه به مولدسازی نیز اشاره کرد و بیان کرد که برای این مورد، ۲۵ تا ۳۰ همت پیش‌بینی بودجه شده و مسئولیت اجرای آن بر عهده قائم‌مقام وزیر قرار دارد.

نیکبخت در بخش دیگری از سخنان خود، اهمیت تنظیم بازار مرغ و گوشت را برای پایداری تولید مرغ تا ماه رمضان بیان کرد.

وی بیان کرد: برای تنظیم بازار مرغ در ماه‌های آینده، که مصرف این ماده غذایی بسیار بالاست، باید حفظ میزان مرغ قابل کشتار با همکاری تمام عوامل مرتبط، از جمله بازرگانی و تامین به موقع نهاده‌ها، صورت پذیرد.

وی افزود: برای این منظور، لازم است ظرفیت‌های تولید مرغ بازسازی شده و تا پایان سال جاری، تجهیزات مورد نیاز در جوجه‌ریزی مرغ مادر و اجداد به سرعت فراهم شوند، تا شرایط پایداری در تولید مرغ در سال جدید و در ماه مبارک رمضان حفظ شود.

وزیر جهادکشاورزی به تولید گوشت قرمز نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل طولانی بودن دوره صنعتی در تولید گوشت قرمز، شرکت پشتیبانی امور دام با رویکرد جدید در تولید قراردادی، با هدف کاهش زمان و هزینه‌ها برای بازرگانان و حذف واسطه‌ها در زنجیره تولید و توزیع، به ثبات بازار گوشت قرمز کمک خواهد کرد. این راهکارها شامل انعقاد قرارداد تولید گوشت و دام نر با واحدهای صنعتی، پرواری‌بندی، عشایری و بنگاه‌های اقتصادی می‌باشد.

وی درباره اهمیت خودکفایی در تامین کودهای مورد نیاز کشاورزی صحبت کرد و اظهار کرد که در کشور بیش از ۳۰ کارخانه برای تولید کود پتاس و فسفات ایجاد شده است. با توجه به فراوانی معادن پتاس، می‌توان در این زمینه به عنوان صادرکننده نیز فعالیت کرد و علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، این محصول را به خارج از کشور صادر نمود.

او همچنین به ضرورت حمایت از تولید داخلی اشاره کرد و بیان کرد که باید صنعت و بازرگانی به خدمت تولید داخلی قرار گیرند. واردکنندگان روغن خام و دانه‌های روغنی موظف هستند تا تعهد خرید محصولات داخلی را ارائه کرده و از طریق این راهکار، تولید داخلی را تقویت کنند.

در بخش دیگری از سخنان وزیر جهاد کشاورزی، به معطل ماندن طرح‌های صنعتی اشاره شد. او اعلام کرد که بیش از ۵۰۰۰ طرح صنعتی نیمه کاره با پیشرفت کار در حدود ۴۰ تا ۹۵ درصد و به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در حالت معطلی قرار دارند. این طرح‌ها، در صورت اختصاص منابع و بهره‌برداری، قادر به فراوری ۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی هستند و می‌توانند از فروش خام محصولات جلوگیری کنند و با ایجاد اشتغال و تولید ثروت، ارزآوری قابل توجه از طریق صادرات فرآورده‌ها را برای کشور فراهم کنند.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد که بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور، حتی بخش خدمات، مزیت مطلقی دارد و با استفاده از سرمایه مردمی و ترغیب دولت به اختصاص منابع برای احیای طرح‌های بزرگ معطل مانده، می‌توان در میان مدت، اشتغال و ثروت را بهبود بخشید و گامی مهم در توسعه کشور برداشت.

وزیر جهادکشاورزی در پایان به لزوم تسریع در آموزش و ترویج در واحدهای خدمات کشاورزی اشاره نمود و بر اجرای برنامه خودکفایی در ۵ محصول راهبردی، یعنی گندم، برنج، جو، پنبه و شکر و افزایش ضریب خودکفایی در سایر محصولات کشاورزی در فصل زراعی جاری تأکید کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی