تاریخ انتشار : جمعه 15 دی 1402 - 21:06
کد خبر : 2887

“پایان یک دوره تاریخی: مودیان طلا از فرار مالیاتی مستثنی می‌شوند”

“پایان یک دوره تاریخی: مودیان طلا از فرار مالیاتی مستثنی می‌شوند”

ممکن است دلیل اصلی امتناع طلافروشان از اجرای قانون و ثبت فاکتورها در سامانه مودیان، ترس از افشای شفافیت در عملکرد مالی شان باشد. برخی از این افراد نگران هستند که اگر عملکرد مالی آن‌ها به شفافیت برسد، دیگر نتوانند از راه‌های فرار مالیاتی، مانند دوران گذشته، استفاده کنند. یک نکته قابل توجه این است

ممکن است دلیل اصلی امتناع طلافروشان از اجرای قانون و ثبت فاکتورها در سامانه مودیان، ترس از افشای شفافیت در عملکرد مالی شان باشد. برخی از این افراد نگران هستند که اگر عملکرد مالی آن‌ها به شفافیت برسد، دیگر نتوانند از راه‌های فرار مالیاتی، مانند دوران گذشته، استفاده کنند. یک نکته قابل توجه این است که به جز طلافروشان، سایر مشاغلی که کمتر از ۱۸ میلیارد تومان فروش داشته‌اند، نیازی به حساب الکترونیکی ندارند و صورت حساب کاغذی کافی است.

از سال ۱۳۹۸، مجلس شورای اسلامی تصمیم به مقابله با فرار مالیاتی در برخی مشاغل گرفت. بر این اساس، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تصویب شد و دولت یک و نیم سال زمان داشت تا این قانون را اجرا کند. با این حال، به دلیل پیچیدگی و دشواری‌های اجرایی، راه‌اندازی سامانه مودیان تا چهار سال طول کشید. در سال جاری، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که مشاغل چهارگانه باید از ابتدای دی ماه ۱۴۰۲ نسبت به صدور صورت حسابهای الکترونیکی در سامانه مودیان اقدام کنند.

به گفته این اطلاعیه، مودیان خردی که درآمدشان از ابتدای سال تا پایان شهریور کمتر از ۱۸ میلیارد تومان است، به ثبت صورت حساب الکترونیکی نیاز ندارند و می‌توانند صورت حساب کاغذی را ارائه دهند. این مستثنایی از طلافروشان نیز شامل موادی است که به سقف مالیاتی ۱۸ میلیارد تومان هم نرسند.

۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی برای یک طلافروش!

در روزهای اخیر، اعدادی از فرارهای مالیاتی برخی طلافروشان در انحرافات مختلف کشور منتشر شده‌اند؛ اعدادی که از چهار میلیارد تومان تا ۷۰۰ میلیارد تومان را در بر می‌گیرد. بنابراین، مشخص است که این صنف از شفافیت مالی نگران است.

علی ملک‌زاده، کارشناس امور مالیاتی، در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی در سال‌های گذشته با چالش‌هایی در زمینه مالیات بر ارزش افزوده روبه‌رو بوده و هنوز هم هست؛ زیرا برآوردی که برای برخی اصناف ارائه می‌شده است، برخی از مودیان احساس می‌کنند که نادرست و نابرابر است و این باعث ناخشنودی می‌شود.

وی افزود: در کنار این مسأله، برخی شرکت‌های کاغذی فاکتورهای صوری تولید می‌کردند که افراد از آنها برای کسب اعتبار مالیاتی بهره می‌بردند و به واقع فرار مالیاتی داشته می‌شد. این مشکل به قدری افزایش یافت که سازمان با مشکلات جدی مواجه شد و به همین دلیل سامانه مودیان راه‌اندازی شد. بعد از اینکه افراد اقدام به صدور صورت حساب الکترونیکی کردند، با استفاده از اطلاعات حاصل از تراکنش‌های بانکی، معاملات اعتبارسنجی می‌شود و صورت حساب الکترونیکی تأیید می‌شود.

این کارشناس امور مالیاتی با اشاره به امتناع برخی طلافروشان از صدور صورت حساب‌های الکترونیکی در سامانه مودیان، اظهار کرد: طبق قانون، طلافروشان از این الزام مستثنی هستند. به این معنا که برخی از آنان ممکن است نگران شفافیت مالی شده و دیگر نتوانند همانند گذشته فرار مالیاتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه طبق ساز و کار قانونی جلوی فعالیت شرکت‌های صوری گرفته می‌شود، افزود: این موضوع می‌تواند به نحوی نگرانی مودیان از بی‌عدالتی مالیاتی را برطرف سازد.

درباره ثبت نام مودیان در پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، این کارشناس امور مالیاتی اظهار کرد: این مسأله در گذشته با چالش‌هایی روبرو بوده است؛ اما از سال گذشته، شرکت‌های بزرگ بورسی و شرکت‌های دولتی ثبت نام کرده‌اند. اخیراً نیز طبق قانون، تفکیک تکالیف مودیان انجام شده تا اجرای قانون برای مودیان آسان‌تر شود.

ملک‌زاده با تأکید بر اینکه طلافروشان از الزام صدور صورت حساب‌های الکترونیکی مستثنی هستند، اظهار کرد: البته قرار نیست هیچ گونه مالیات جدیدی از خریداران طلا اخذ شود؛ اما برخی از طلافروشان ممکن است از این بابت نگران باشند که درآمدشان شفاف شود و دیگر نتوانند همانند گذشته فرار مالیاتی داشته باشند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی