تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 بهمن 1402 - 15:56
کد خبر : 3277

چه زمانی باید درخواست اعسار مهریه داد؟

چه زمانی باید درخواست اعسار مهریه داد؟
برای ارائه درخواست اعسار مهریه باید با قوانین موجود در این حوزه آشنایی داشته و سپس درخواست خود را پیگیری کنید. امروز به این موضوع میپردازیم.

شرایط اعسار و تقسیط مهریه در مواردی به وجود می آید که زوج بتواند ثابت کند، تمکن مالی لازم را برای پرداخت مهریه تعیین شده ندارد. در شرایطی که فردی به پرداخت مهریه محکوم شده باشد، با استفاده از این قوانین می تواند ناتوانی مالی را خود را ثابت کرده و به صورت قسطی مهریه زوجه را بپردازد. البته در این زمینه مهلت های قانونی نیز به ندرت از سوی قا ضی پرونده برای زوج تعیین می شود که بسیار محدود بوده اند. همه محکومیت های مالی در کشور ما قابلیت تقسیط شدن و اعسار دارند. برای درخواست اعسار مهریه می توانید از یک وکیل حرفه ای کمک بگیرید. در پرونده های اعسار مهریه هر دو طرف پرونده می توانند از خدمات وکلای این حوزه بهره مند شوند.

زمان مناسب برای درخواست اعسار مهریه

پس از صدور محکومیت مهریه زوج، مدعی اعسار می تواند ظرف مدت یک ماه برای درخواست خود اقدام کند. این درخواست در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی ثبت می شوند و بر اساس قوانین و ضوابط موجود به هر یک از آن ها رسیدگی خواهد شد. در پرونده های مربوط به اعسار مهریه، مفهوم تقسیط و اعسار با هم متفاوت خواهد بود. اعسار به منزله ناتوانی در پرداخت مهریه بوده و تقسیط به منزله قسطی شدن فرایند پرداخت است. میزان قسط ماهانه مهریه بر اساس میزان درآمد هر فرد مشخص می شود. به صورت کلی رقم نهایی این اقساط به اندازه یک چهارم درآمد هر مرد تعیین می شود.

نکات مهم اعسار از پرداخت مهریه

برای ارائه درخواست اعسار مهریه باید با قوانین موجود در این حوزه آشنایی داشته و سپس درخواست خود را پیگیری کنید. در این زمینه شما می توانید از بهترین وکیل مهریه شیراز کمک بگیرید. برخی از مهمترین نکاتی که در این زمینه مورد توجه قرار می گیرند، به شرح زیر هستند:

میزان اقساط مهریه پس از تشخیص اعسار

در صورتی که پس از درخواست اعسار مهریه این مهم اثبات شود، اقساط مهریه توسط قاضی پرونده مشخص خواهند شد. در این وضعیت ده درصد مهریه به عنوان پیش قسط اولیه دریافت خواهد شد. به دنبال حکم اعسار، یک چهارم درآمد ماهیانه زوج نیز به صورت ماه به ماه به عنوان قسط مهریه دریافت خواهد شد. در سال های اخیر قوانینی به منظور عدم ارائه حکم جلب برای بدهکاران صادر شده اند که به موجب آن ها هیچ تضمینی برای دریافت مهریه اقساطی وجود نخواهد داشت. این حکم ضمانت اجرایی ندارد که شرایط را برای زوج ساده تر می کند.

 

چه زمانی باید درخواست اعسار مهریه داد؟

معرفی مال زوج در پرونده اعسار

در صورتی که زوجه از زوج مالی معرفی کند، قادر به وصول همه مهریه خود خواهد بود. این مهریه اغلب به صورت کامل به زوجه تعلق می گیرد. اما در صورتی که هیچ اطلاعی از اموال مرد وجود نداشته باشد، نمی توان هیچ فشاری برای پرداخت مهریه به مرد وارد کرد. در این شرایط حتی برای وصول قسط مهریه هم فشاری متوجه زوج نخواهد بود. دعاوی مربوط به درخواست اعسار مهریه و تقسیط آن در دادگاهی که به اصل دعوا رسیدگی کرده مطرح می شوند. پیگیری کلیه دعاوی پس از دعوای اصلی در این مراجع صالح صورت می گیرد.

شرایط بار مالی بالای پرونده

در صورتی که مهریه بار مالی بالایی داشته و اقامه کننده دعوا از پرداخت هزینه های کلان دادرسی به دلیل شرایط اعسار سر باز بزند، عدم توانایی مالی او توسط دادگاه مورد پذیرش قرار نمی گیرد. در این شرایط طرح دعاوی با چنین بار مالی نشان دهنده تمکن مالی خواهان دعوا است و وی ملزم به پرداخت هزینه های دادرسی نیز خواهد بود.

مراحل رسیدگی به شکایات اعسار

در صورتی که فردی به حکم اعسار شکایت داشته باشد، باید در چند مرحله شکایات خود را پیگیری کند. در این زمینه مراحل زیر مورد توجه قرار می گیرند:

  1. در بخش اول متناسب با قوانین تعیین شده در حوزه اعسار، باید استشهادیه هایی مبنی بر عدم اعسار زوج تهیه شود.
  2. سپس باید مدارکی از اموال و دارایی های مرد جمع آوری شده و به صورت لیست به دادگاه مربوطه ارجاع داده شود.
  3. سپس قاضی پرونده استعلام های لازمه را انجام خواهد داد که به موجب آن شرایط تقسیط مهریه تعیین خواهد شد.

 

چه زمانی باید درخواست اعسار مهریه داد؟

مراحل دادخواست اعسار

درخواست اعسار مهریه از سوی زوج در چند مرحله انجام می شود. در این زمینه نیز باید مراحلی پشت سر گذاشته شوند:

  1. در بخش اول باید استشهادیه ای دال بر اعسار زوج تهیه شود.
  2. سپس فهرست دارایی های منقول و غیر منقول مرد به دادگاه ارائه می شود که شامل ضروریات زندگی مرد خواهند بود.
  3. در ادامه برای تقسیط محکوم به به دفاتر مراجع قضایی مراجعه شده و دادخواست های مربوطه ضمیمه پرونده می شوند.
  4. سپس جلسات رسیدگی به اعسار برگزار شده و زوج باید در آن ها شرکت به عمل آورد.
  5. سپس پیگیری وضعیت مالی زوج از سوی قاضی پرونده انجام می گیرد.
  6. در ادامه صدور حکم اعسار از طریق روش های مختلف اینترنتی و حضوری پیگیری می شود.
  7. در صورتی که زوجه از این حکم رضایت نداشته باشد، می تواند درخواست تجدید نظر داشته و برای رسیدگی بیشتر در این مرحله اعتراض کند.
  8. پس از صدور حکم اعسار و تقاضای اجرای آن توسط طلبکار، قسط بندی مهریه مشخص شده و زوج ملزم به پرداخت خواهد بود.
  9. در صورتی که مدعی اعسار نسبت به قسط های تعیین شده رضایت نداشته باشد، یا با گذشت زمان وضعیت مالی او متفاوت شود، قادر به ارائه درخواست تعدیل در دادگاه مربوطه خواهد بود. به این ترتیب برای بار دوم به پرونده اعسار رسیدگی شده و قسط های تعیین شده بسته به صلاحدید قاضی پرونده کاهش می یابند.

جمع بندی

در این بخش در خصوص شرایط درخواست اعسار مهریه و زمان بندی مربوط به دریافت درخواست آن اطلاعاتی را بررسی کردیم. در صورتی که می خواهید از این شرایط ویژه برای پرداخت مهریه زوجه استفاده کنید حتما از راهنمایی ها و تجارب وکلای حرفه ای این حوزه بهره مند شوید. به این ترتیب نتیجه مطلوب تری در خصوص اعسار محکومیت مهریه به دست می آورید. در این زمینه فرایند تقسیط مهریه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در قانون اساسی کشور ما قسط تعیین شده برای پرداخت مهریه توسط افراد مجرد یک سوم درآمد و این میزان قسط برای مرد متاهل، یک چهارم درآمد او خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی