تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1402 - 16:04
کد خبر : 1877

آشنایی با انواع بریس ارتودنسی به منظور شروع درمانی موفق

آشنایی با انواع بریس ارتودنسی به منظور شروع درمانی موفق

بریس ها یک گزینه درمانی متداول ارتودنسی در بین کودکان و افراد بزرگسال هستند. آنها می توانند به اصلاح مشکلات مختلف ارتودنسی مانند دندان های کج و فشرده، مشکلات فک و ناهماهنگی بایت کمک کنند. نه تنها این، بلکه بریس ها می توانند مشکلاتی که ممکن است شما یا فرزندتان در تمیز نگه داشتن دندان

بریس ها یک گزینه درمانی متداول ارتودنسی در بین کودکان و افراد بزرگسال هستند. آنها می توانند به اصلاح مشکلات مختلف ارتودنسی مانند دندان های کج و فشرده، مشکلات فک و ناهماهنگی بایت کمک کنند. نه تنها این، بلکه بریس ها می توانند مشکلاتی که ممکن است شما یا فرزندتان در تمیز نگه داشتن دندان ها، صحبت کردن یا حتی غذا خوردن صحیح داشته باشید را برطرف کنند. با پیشرفت های اخیر در فناوری دندانپزشکی، بریس ها در حال حاضر راحت تر و براق تر هستند و کمتر از گذشته جلب توجه می کنند.

انواع بریس ها

بریس های فلزی

 

پرکاربردترین نوع بریس های ارتودنسی در جهان بریس های ارتودنسی هستند. آنها در بین نوجوانان محبوب هستند زیرا می توان آنها را با رنگ های مختلف روشن کرد تا لبخند را منحصر به فرد کنند. براکت های آنها از فولاد ضد زنگ یا فولاد با طلاکاری در ترکیب با نیکل تیتانیوم ساخته شده اند. دو نوع آخر در موارد واکنش آلرژیک به آلیاژ سنتی استفاده می شوند. فرم و طرح بریس ها به شرکت سازنده و نوع بریس ها بستگی دارد.

این براکت های فلزی همراه با سیم کمانی که برای بازتاب بایت “ایده آل” شما خم شده است، دندان های شما را به آرامی با اعمال فشار به موقعیت مورد نظر حرکت می دهند. به عبارت دیگر، منعکس کننده حالتی هستند که ما از شما می خواهیم پس از درمان آن را حفظ کنید. دندان خود را در حال استراحت در استخوان فک خود تصور کنید. با فشار یک طرف از سیم کمانی، استخوان طرف دیگر در حال از بین رفتن است. دندان حرکت می کند و استخوان جدید در پشت رشد می کند. سیم از میان براکت ها عبور می کند و همانطور که سیم تلاش می کند به شکل اولیه خود بازگردد، برای حرکت دادن دندان های شما فشار وارد می کند. بریس های شما در هر لحظه از درمان ارتودنسی شما در حال کار هستند.

مزایا

بریس های فلزی نسبت به سایر انواع بریس های ارتودنسی مقرون به صرفه تر هستند. آنها در طول دوره درمان بادوام تر و کاربردی تر هستند. قبلاً، آنها نسبت به نمونه های سرامیکی، مزیتی مانند اصطکاک کمتر سیم کمانی در شیار براکت را دارند که بر طول درمان ارتودنسی تأثیر می گذارد. اما طراحان چشمان خود را باز نگه می دارند و اکنون، بازار ارتودنسی بریس های خود تنظیم شونده یا بریس های دیمون (با حداقل اصطکاک)، بریس های سرامیکی با شیار فلزی و بریس های سرامیکی با شیار باز را ارائه می دهند.

معایب

شاید تنها نقطه ضعف آنها جلب توجه کردن آنها باشد اما جای تردید است. برخی از افراد انواع مختلفی از پیرسینگ ها را روی صورت و بدن خود دارند و نمای فولادی بریس ها باعث گیج شدن آنها نمی شود. علاوه بر این، اشکال جایگزین و جالبی از بریس های فلزی وجود دارند: قلب، گل و غیره. و با استفاده از لیگاچورهای الاستیک رنگی می توان بریس های فلزی را رنگی یا غیر رنگی کرد.

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی تحت عنوان بریس های شفاف نیز شناخته می شوند. بریس های زیبایی سرامیکی در مقایسه با بریس های فلزی ابزاری ارتودنسی هستند که کمتر جلب توجه می کنند زیرا از براکت های شفاف و بی رنگ سرامیکی ثابت تشکیل شده اند. آنها به دلیل جذابیت های زیبایی محبوب هستند.

آشنایی با انواع بریس ارتودنسی به منظور شروع درمانی موفق

 

آنها دقیقاً مانند بریس های فلزی کار می کنند، با این تفاوت اصلی که موادی که برای ساخت آنها استفاده شده است متفاوت است. آنها می توانند تک کریستالی و چند کریستالی باشند. بریس های سرامیکی تک کریستالی به عنوان بریس های یاقوت کبود نیز نامیده می شوند. بریس های چند کریستالی می توانند هم روی سطح جلوی دندان ها و هم روی سطح لینگوال (روی سطح داخلی دندان ها) چسبانده شوند. با این حال در عمل به ندرت از بریس های سرامیکی لینگوال استفاده می شود.

مزایا

ظریف هستند و کمتر به چشم می آیند، همچنین طبیعی تر از بریس های فلزی به نظر می رسند، در عین حال دوام بالایی دارند. ساختار تک کریستالی بریس های شفاف را در مقایسه با سایر بریس های سرامیکی، شفاف تر می کند.

معایب

با وجود ظاهر زیبای این بریس ها، برخی از عناصر فلزی باقی می مانند و در نتیجه روی دندان ها جلب توجه می کنند (مثلاً سیم کمانی). بریس های سرامیکی بدون شیار فولادی باعث افزایش اصطکاک سیم کمانی شده است که باعث طولانی شدن دوره درمان می شود. قبلاً آنها همچنین مشکلات مربوط به جداسازی (برداشتن براکت های متصل) را داشتند، اما در فرآیند “تکامل بریس” این ضعف برطرف شد.

بریس های پلاستیکی از مواد کامپوزیتی ساخته شده اند. آنها شبیه به سرامیک هستند و مزایا و معایب یکسانی دارند، اما می توانیم چند مورد دیگر را برای شما توضیح دهیم: آنها شکننده هستند و رنگ آنها می تواند تغییر کند.

بریس های لینگوال

آشنایی با انواع بریس ارتودنسی به منظور شروع درمانی موفق

 

بریس های لینگوال همان بریس های فلزی ثابت هستند، با این تفاوت که در داخل دهان روی سطح داخلی دندان ها (لینگوال) قرار می گیرند. بنابراین می توانند بدون اینکه قابل مشاهده باشند، دندان ها را به موقعیت صحیح جابجا کنند. محدودیت سنی وجود ندارد، مشروط بر اینکه بافت های پریودنتال اساساً سالم و دست نخورده باشند، یعنی دندان ها هنوز نسبتاً محکم درون استخوان ثابت باشند. ممکن است در ابتدا برخی از تحریکات زبان و مشکلات گفتاری وجود داشته باشند، اما به زودی پس از اتصال، با عادت کردن به بریس های پشت دندانی، این وضعیت بهبود می یابد.

سال به سال با متداول شدن درمان ارتودنسی در بین افراد بزرگسالان، این بریس ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. اما به دلیل مشکلاتی که در استفاده از آنها و سازگاری سخت بیماران با آنها وجود دارد: دشواری نصب آنها برای ارتودنتیست، آسیب به زبان، مشکلات در تمیز کردن دندان ها، محبوبیت آنها چندان فراگیر نیست. با توسعه فناوری ها و همچنین با افزایش تقاضای زیبایی شناختی، این نوع بریس ها محبوبیت خود را بازیافتند.

مزایا

نامرئی بودن مطلق آنها روی دندان ها. آنها فقط با دهان باز دیده می شوند.

معایب

دوره عادت کردن به این بریس ها می تواند طولانی تر باشد. مهارت های ویژه برای تمیز کردن دندان نیاز است. تنظیماتی که در هر بار مراجعه لازم هستند طولانی تر هستند (به عنوان مثال هر تنظیم بریس های سنتی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد، در حالی که در مورد بریس های پشت دندانی ثابت ۲۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد). بریس های زبانی یا پشت دندانی می توانند باعث ایجاد مشکل در گفتار شوند؛ و زمانی که یک بریس جدا می شود، زمان بیشتری برای تغییر مکان آن طول می کشد.

بریس های خود تنظیم شونده

بریس های خود تنظیم شونده شکل پیشرفته ای از بریس های فلزی هستند که به حلقه های O- شکل یا کش نیاز ندارند. بریس های معمولی با کش ها بسته می شوند که باعث اصطکاک و فشار می شود و درمان را کندتر و راحت تر می کند.

بریس های خود تنظیم شونده سیم را در داخل خود نگه می دارند و مانند یک دروازه در جای خود قفل می کنند. آنها از مکانیزم لغزندگی برای نگه داشتن سیم در جای خود استفاده می کنند که این امکان را برای دندان ها فراهم می کند تا آزادانه، سریع و راحت تر حرکت کنند. بریس های خود تنظیم شونده به گونه ای طراحی شده اند که محتاطانه، راحت و تمیز نگه داشته شوند.

بریس های اینویزیلاین

بریس های اینویزیلاین شامل یک سری الاینرهای پلاستیکی متحرک شفاف هستند که روی دندان ها قرار می گیرند. آنها تقریباً غیر قابل مشاهده هستند. اینویزیلاین با فناوری تصویربرداری کامپیوتری سه بعدی ساخته شده است و این امکان را برای شما فراهم می کند که هنگام شروع درمان خود، طرح درمان خود را مشاهده کنید، بنابراین می توانید ببینید که پس از اتمام درمان، دندان های صاف شما چگونه به نظر خواهند رسید.

اینها برای حرکت دادن و صاف کردن دندان ها با استفاده از فشار ملایم استفاده می شوند. آنها می توانند تاج دندان های شما را خم کنند اما موقعیت ریشه ها را چندان تغییر نمی دهند. اگر این بهترین روش برای ارائه یک لبخند کامل به شما باشد، برای همه افراد مناسب نیست که در مشاوره اولیه شما مشخص خواهد شد. به طور معمول هر الاینر تقریباً ۲ هفته قبل از رفتن به سراغ الاینر بعدی استفاده می شود، تا زمانی که دندان های شما در موقعیت صحیح حرکت کرده باشند. آنها فقط باید هنگام خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برداشته شوند. شما تقریباً هر ۶ هفته یک مرتبه به مطب مراجعه خواهید کرد تا مطمئن شوید که درمان شما طبق برنامه پیش می رود.

منبع: سایت رسمی دکتر مهدی فهیمی ارتودنتیست

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مبل شنی تبلیغات متنی