حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش :انسجام ملی و وحدت مردم عامل پیروزی است

یک استاد فقه و فلسفه حوزه علمیه قم دو وظیفه اصلی یعنی رابطه با خدا و تقوا و انسجام ملی و وحدت را از محورهای موثر در مقابل استکبار جهانی و صهیونیست برشمرد و گفت: اگر به این وظایف عمل کنیم پیروزی قطعی بر دشمنان اسلام، به ویژه صهیونیست، حتمی است. در نهایت، بر اساس
یک استاد فقه و فلسفه حوزه علمیه قم دو وظیفه اصلی یعنی رابطه با خدا و تقوا و انسجام ملی و وحدت را از محورهای موثر در مقابل استکبار جهانی و صهیونیست برشمرد و گفت: اگر به این وظایف عمل کنیم پیروزی قطعی بر دشمنان اسلام، به ویژه صهیونیست، حتمی است. در نهایت، بر اساس وعدههای قرآن، خداوند همیشه مظلومان را حمایت میکند و آنان را فراموش نمیکند، و این مفاهیم بلند معنوی و اخلاقی، در کنار وحدت و انسجام، کلید پیروزی ما در مقابل دشمنان است.
حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش-استاد فقه و فلسفه حوزه علمیه قم- در گفتوگو با ایسنا،به تاریخچه و روند مقابله یهود با اسلام و کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: این دشمنی از زمان ظهور اسلام و حتی قبل از آن، یعنی از زمان صلح حدیبیه وجود داشته است و این وضعیت همواره برای اسلام و مسلمانان چالشآفرین بوده است. قرآن کریم در آیات متعددی به موضوع دشمنی یهود و سرانجام این دشمنی، وظایف مسلمانان در مقابل آنان، و روشهای صحیح مقابله با این دشمنی پرداخته است. به طور خاص، در سوره آل عمران، از آیه ۱۰۲ به بعد، حدود بیست آیه به موضوع یهود، دشمنی آنها، و نحوه برخورد صحیح با آنان اختصاص یافته است. در این آیات، خداوند متعال به دشمنی یهود، عناد و کینه آنها نسبت به اسلام، و راهکارهای مناسب در مواجهه با این دشمنی اشاره کرده است.
وی در ادامه نکتهای درباره قوم یهود مطرح کرد و گفت:ممکن است برخی از چهرههای متدین به دین حضرت موسی علیهالسلام در میان آنان وجود داشته باشند که به شدت با رفتارهای صهیونیستی و سیاستهای صهیونیسم مخالف هستند و در مقابل آنها مقاومت میکنند. در این راستا، باید توجه داشت که منظور ما هموطنان و هممیهنان یهودی هستند که همانند ما دل پر خونی از سیاستها و اقدامات صهیونیسم دارند و با آن مخالفند. بنابراین، تمرکز بحث ما در اینجا بر روی صهیونیسم و یهودیان (یعنی یهودیان وابسته به سیاستهای صهیونیستی) است و نه بر روی تمامی یهودیان.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در قرآن، مطالب متعددی درباره یهودیان و نژاد آنها ذکر شده است که باید مورد توجه قرار گیرد، به ویژه در رابطه با آنچه امروزه به عنوان صهیونیسم شناخته میشود. یکی از مهمترین جنبهها، روانشناسی یهود است که قرآن کریم به خوبی شخصیت پنهان و ویژگیهای روانی آنها را آشکار کرده است. در سوره «مائده، آیه ۸۲»، آمده است که یهودیان، دشمنترین افراد از نظر هویتی و شخصیتی هستند و دشمنی و کینهتوزی شدیدی در وجود آنها نهفته است. این خصومت به قدری عمیق است که حتی در درون خودشان نیز درگیری و اختلاف دارند و نمیتوانند این کینهها را مخفی نگه دارند یا بر آنها پوششی قرار دهند.
این استاد فقه و فلسفه حوزه علمیه قم گفت: خداوند، در «آیه ۶۴ سوره مائده» این موضوع را تأیید و تصریح می کند که دشمنی یهودیان بسیار شدید است. همچنین در آیات۱۲ و ۱۴ همین سوره آمده است که یهودیان نه تنها با مسلمانان، بلکه با مسیحیان نیز دشمنی دارند و این خصومت در ذات آنها نهفته است. این دشمنیها و بغضها، تنها محدود به روابط دینی نیست، بلکه در روابط داخلی خود یهودیان نیز دیده میشود؛ آنها حتی در داخل خودشان نیز درگیر این خصومتها هستند.
وی گفت: در حال حاضر، یهودیان در کنار جهان غرب قرار گرفتهاند، اما این اتحاد و همکاری تنها بر اساس منافع مشترک است و ممکن است در ظاهر، اختلافات و دشمنیهای پنهان را مخفی نگه دارند. این مخفیکاری، نوعی پوشش برای عداوتهای درونی و تلاش برای رسیدن به منافع مشترک است. بنابراین، قرآن به وضوح نشان میدهد که خصومت و دشمنی یهودیان، ریشهای عمیق و ساختاری در شخصیت و هویت آنها دارد که بر روابط بینالمللی و داخلی آنها تأثیرگذار است.
حجت الاسلام سروش گفت: علت عداوت و کینهورزی در هویت و شخصیت یهود، ویژگی طغیانگری است که در روحیه یهودیان و صهیونیستها وجود دارد. این ویژگی مختص به دوران پس از اسلام نیست و پیش از اسلام نیز یهودیان طغیانگر بودند. آنها در رابطه با حقالله، پرستش و جعل سخنانی، آن را به عنوان کلام خدا را در جامعه رواج میدادند، در حالی که در رابطه با حقالناس، یعنی حقوق انسانی و اجتماعی، از جنگها فرار میکردند و دستشان آغشته به خون پیامبران بود. قرآن نیز به صراحت این موضوعات را تایید میکند و نشان میدهد که این خصایص در تاریخ و هویت یهودیان سابقه دارد و ریشه در طغیانگری و خیانتهای آنان نسبت به حقالله و حقالناس دارد.
وی، به بررسی آیات قرآن کریم، به ویژه آیات ۱۱۱ و ۱۱۲ سوره آل عمران، درباره سرنوشت یهودیان و رفتار آنان پرداخت و گفت: در آیات مذکور، نهایت کار و عاقبت یهود به صورت وخیم و منفی توصیف شده است. آیه ۱۱۲ این سوره میگوید: «ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّهُ أَیْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الْمَسْکَنَهُ ۚ»، یعنی یهودیان در هر جا باشند، ذلیل و خوار هستند و سرنوشت آنان، زمینگیر و خار و زبون شدن است؛ این نتیجهای است که خدا بر اساس طغیان و سرکشی آنان نوشته است.
این استاد فقه و فلسفه حوزه علمیه قم در ادامه، تأکید کرد: که ملت ایران و ملت اسلام هرگز آغازگر جنگ نیستند، اما در برابر اذیتها و آزارهای دیگران، سکوت نمیکنند. قرآن در آیه ۱۱۱ سوره آل عمران وعده میدهد که اگر در مقابل صهیونیسم بایستید، آنان به عقبنشینی و شکست خواهند رسید: «لَنْ یَضُرُّوکُمْ إِلَّا أَذًی ۖ وَإِنْ یُقَاتِلُوکُمْ یُوَلُّوکُمُ الْأَدْبَارَ» یعنی اگر با آنان مقابله کنید، عقبنشینی میکنند.
وی بر اهمیت هوشمندی، خرد و عقلانیت در مواجهه با جنایات و تجاوزات صهیونیستها تأکید کرد و گفت: برای موفقیت در مقابله با این دشمنان، نیاز است از بهترین خرد و استراتژی بهرهمند شد تا آنان را به عقبنشینی وادار ساخت. در آیات سوره آل عمران، به ویژه از آیه ۱۰۲ به بعد، وظایف و مسئولیتهای مسلمانان در مقابل دشمنان، به ویژه صهیونیسم، روشن شده است. اولین وظیفه، حفظ رابطه با خداوند است که با تقوا و معنویت همراه است؛ یعنی باید تقوا را رعایت کنیم و در مرحله دوم، بر وحدت و یکپارچگی تأکید شده است. قرآن میفرماید «اتق الله» و در آیه ۱۰۳ نیز بر «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» تأکید میکند، یعنی باید همگی به ریسمان الهی چنگ بزنیم و از تفرقه بپرهیزیم. این وحدت و یکپارچگی، که امروز به آن انسجام ملی گفته میشود، کلید موفقیت در مقابل دشمنان است، حتی اگر دشمن ضعیف باشد، اگر ما متحد باشیم، پیروزی حتمی است.
حجت الاسلام سروش گفت: علاوه بر این، قرآن در مقابل طغیانگریها، به ویژه صهیونیسم، ما را به انسجام ملی و حفظ قلوب مهربان و مهرورز دعوت میکند. باید اختلافات سلیقهای، بهویژه در مسائل سیاسی، کنار گذاشته شود و در زمان دفاع و جنگ، همگی یکپارچه و متحد بایستیم. در این مسیر، مسئولین و چهرههای محبوب و کاریزما در کشور باید نقش فعالتری ایفا کنند تا این انسجام ملی تقویت شود.
وی گفت: در نتیجه، این دو وظیفه اصلی، یعنی رابطه با خدا و تقوا، و انسجام ملی و وحدت، محورهای اصلی در مقابل استکبار جهانی و صهیونیسم هستند. اگر به این وظایف عمل کنیم، پیروزی قطعی بر دشمنان اسلام، به ویژه صهیونیست، حتمی است. در نهایت، بر اساس وعدههای قرآن، خداوند همیشه مظلومان را حمایت میکند و آنان را فراموش نمیکند، و این مفاهیم بلند معنوی و اخلاقی، در کنار وحدت و انسجام، کلید پیروزی ما در مقابل دشمنان است.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰