تاریخ انتشار : یکشنبه 7 خرداد 1402 - 13:30
کد خبر : 378

میزان کالری عدس و ارزش غذایی گونه های مختلف عدس

میزان کالری عدس و ارزش غذایی گونه های مختلف عدس

عدس یکی از غلاتی است که حاوی مواد مغذی مهمی برای بدن می‌باشد. میزان کالری عدس و ارزش غذایی گونه‌های مختلف عدس به شرح زیر است: عدس سبز: ۱۰۰ گرم عدس سبز حاوی ۳۳۸ کیلوکالری، ۲۵.۸ گرم پروتئین، ۶۰.۱ گرم کربوهیدرات، ۲.۱ گرم چربی، ۱۵.۶ گرم فیبر، ۳ میلی‌گرم آهن، ۳۵۸ میلی‌گرم پتاسیم، ۹۸ میلی‌گرم

عدس یکی از غلاتی است که حاوی مواد مغذی مهمی برای بدن می‌باشد. میزان کالری عدس و ارزش غذایی گونه‌های مختلف عدس به شرح زیر است:

عدس سبز: ۱۰۰ گرم عدس سبز حاوی ۳۳۸ کیلوکالری، ۲۵.۸ گرم پروتئین، ۶۰.۱ گرم کربوهیدرات، ۲.۱ گرم چربی، ۱۵.۶ گرم فیبر، ۳ میلی‌گرم آهن، ۳۵۸ میلی‌گرم پتاسیم، ۹۸ میلی‌گرم فسفر، ۰.۹ میلی‌گرم روی، و ۰.۵ میلی‌گرم مس است.
عدس قرمز: ۱۰۰ گرم عدس قرمز حاوی ۳۴۳ کیلوکالری، ۲۳.۵ گرم پروتئین، ۶۰.۳ گرم کربوهیدرات، ۰.۷ گرم چربی، ۱۰.۸ گرم فیبر، ۳.۸ میلی‌گرم آهن، ۳۶۹ میلی‌گرم پتاسیم، ۹۸ میلی‌گرم فسفر، ۰.۸ میلی‌گرم روی، و ۰.۴ میلی‌گرم مس است.
عدس قهوه‌ای: ۱۰۰ گرم عدس قهوه‌ای حاوی ۳۴۳ کیلوکالری، ۲۴.۶ گرم پروتئین، ۶۰.۱ گرم کربوهیدرات، ۱.۵ گرم چربی، ۱۱.۴ گرم فیبر، ۶.۵ میلی‌گرم آهن، ۳۶۹ میلی‌گرم پتاسیم، ۳۲۱ میلی‌گرم فسفر، ۰.۹ میلی‌گرم روی، و ۰.۵ میلی‌گرم مس است.
عدس ماش: ۱۰۰ گرم عدس ماش حاوی ۳۴۳ کیلوکالری، ۲۴.۵ گرم پروتئین، ۶۰.۳ گرم کربوهیدرات، ۰.۶ گرم چربی، ۱۱.۳ گرم فیبر، ۳.۱ میلی‌گرم آهن، ۳۶۹ میلی‌گرم پتاسیم، ۹۸ میلی‌گرم فسفر، ۰.۸ میلی‌گرم روی، و ۰.۴ میلی‌گرم مس است.

همانطور که مشاهده می‌شود، عدس حاوی پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و مواد معدنی از جمله آهن، پتاسیم و فسفر می‌باشد. همچنین، کمبود چربی و کم کالری بودن آن، عدس را به یکی از غذاهای سالم تر می‌کند. با این حال، برای استفاده از عدس به عنوان یکی از اجزای صبحانه یا غذای اصلی، بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا بهترین روش مصرف عدس را برای نیازهای شما تعیین کنید.

آیا مصرف عدس برای کسانی که دارای دیابت هستند مناسب است؟

مصرف عدس برای کسانی که دارای دیابت هستند، به دلیل حاوی کربوهیدرات و قند، ممکن است به نظر برخی افراد غیرمناسب به نظر برسد. اما برای افراد دیابتی، مصرف عدس به مقدار متعارف و با رعایت دستورالعمل‌های تغذیه می‌تواند یک گزینه سالم و مفید باشد.

عدس یک منبع خوب فیبر، پروتئین و مواد معدنی مانند آهن و پتاسیم است. همچنین، نسبت کربوهیدرات به فیبر در عدس بالاست که می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند و باعث کاهش شدید نمودن قند خون پس از وعده غذایصبحانه شود. همچنین، مصرف عدس می‌تواند باعث افزایش سطح سرمی اینسولین شود که می‌تواند به حفظ سطح قند خون کمک کند.

بهتر است که افراد دیابتی به میزان مصرف عدس دقت کنند و با توجه به نیازهای خود، میزان مصرف آن را تعیین کنند. همچنین، بهتر است که عدس را به همراه سایر منابع پروتئین مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و سایر مواد غذایی مصرف کنید. در نهایت، بهتر است که برای مصرف عدس، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا بهترین روش مصرف عدس را برای نیازهای شما تعیین کنید.

آیا مصرف عدس می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

بله، مصرف عدس می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. عدس یک منبع خوب پروتئین و فیبر است که می‌تواند به شما کمک کند سیری بیشتری برای مدت طولانی‌تر احساس کنید و از خوردن خوراکی‌های دیگر با میزان کالری بالاتر جلوگیری کنید.

مصرف عدس می‌تواند به کنترل وزن کمک کند به دلیل چندین علت، از جمله:

افزایش احساس سیری: عدس حاوی فیبر بالا و پروتئین با کیفیت است که می‌تواند احساس سیری بیشتری برای مدت طولانی‌تر به شما بدهد. این احساس سیری می‌تواندبه کاهش میزان مصرف کلی کالری در روز منجر شود.
کاهش جذب چربی: فیبر موجود در عدس می‌تواند به جذب چربی در بدن کمک کند و باعث کاهش میزان چربی در بدن شود.
کمبود چربی: عدس کم چربی است و می‌تواند به کنترل وزن کمک کند. هر ۱۰۰ گرم عدس سبز تنها ۲.۱ گرم چربی دارد.
کمبود قند: عدس در مقایسه با برنج و نان، میزان قند کمتری دارد. به همین دلیل، مصرف عدس می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند که می‌تواند به کاهش وزن کمککند.

در کل، مصرف عدس در چارچوب یک رژیم غذایی سالم و با میزان کلی کالری کمتر، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با این حال، همیشه بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا بهترین روش مصرف عدس برای نیازهای شما تعیین شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی