تاریخ انتشار : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 13:48
کد خبر : 3937

آرای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ ممکن است به صورت الکترونیکی جمع‌آوری شود

آرای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ ممکن است به صورت الکترونیکی جمع‌آوری شود

دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: با پیشرفت انتخابات الکترونیکی، ممکن است انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز به صورت الکترونیکی برگزار شود. وی در تاریخ نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ به مطبوعات اعلام کرد: فعالیت‌های ستاد انتخابات وزارت کشور برای برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با هماهنگی با ۱۵ استان کشور در

دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: با پیشرفت انتخابات الکترونیکی، ممکن است انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز به صورت الکترونیکی برگزار شود.

وی در تاریخ نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ به مطبوعات اعلام کرد: فعالیت‌های ستاد انتخابات وزارت کشور برای برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با هماهنگی با ۱۵ استان کشور در روز ۲۱ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

وی برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ را موفق دانست و اظهار کرد: طبق قانون انتخابات، هر داوطلب برای ورود به مجلس شورای اسلامی باید حداقل یک پنجم آراء را به دست آورده باشد و برای همین در مرحله اول، ۲۲ حوزه انتخابی نتوانستند نامزدها حد نصاب آراء را کسب کنند، بنابراین ۹۰ نفر از آنان برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی به مرحله دوم رفته و با توجه به قوانین، در این مرحله رقابت خواهند کرد.

او با اشاره به تداخل زمانی با برگزاری مناسبات دیگر مانند عید فطر و آزمون کنکور سراسری، زمان برگزاری انتخابات مرحله دوم را در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام کرد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور لیست حوزه‌های انتخابی برای مرحله دوم انتخابات مجلس را اعلام کرد. این حوزه‌ها شامل شهرهای زیر است:

۱. تبریز، آذرشهر و اسکو
۲. شبستر
۳. میانه
۴. پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان
۵. سمیرم
۶. لنجان
۷. کرج، اشتهارد و فردیس
۸. تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس
۹. مشهد و کلات
۱۰. بیرجند، درمیان و خوسف
۱۱. آبادان
۱۲. رامهرمز و رامشیر
۱۳. خدابنده
۱۴. زنجان و طارم
۱۵. شیراز و زرقان
۱۶. مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد
۱۷. کرمانشاه
۱۸. گنبدکاووس
۱۹. خرم‌آباد و چگنی
۲۰. قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی
۲۱. ملایر

وی ادامه داد: در مرحله نخست انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ۱۱ اسفند برگزار شد، در چهار حوزه اخذ رای به صورت الکترونیکی انجام شد. حالا در مرحله دوم، با درخواست شورای نگهبان، در حوزه‌هایی که بیش از یک نماینده دارند و دارای تعداد کرسی بیشتری هستند، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به این شاخص، انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه در تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. در دو حوزه آبادان و ملایر، انتخابات در مرحله نخست نیز به صورت الکترونیکی برگزار شده بود.

وی تصریح کرد: با پیشرفت انتخابات الکترونیکی، انتظار می‌رود که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز به صورت الکترونیکی در کشور برگزار شود.

در شعب الکترونیکی، تعرفه دستی برای رای‌گیری وجود ندارد. این امر به این معناست که در این شعبه‌ها، رای‌گیری به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و از رای‌گیری با کاغذ و مداد استفاده نمی‌شود.

درباره تعداد شعب دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اعلام شده است که در برخی از حوزه‌ها شاهد کاهش تعداد شعبه‌های رای‌گیری خواهیم بود. این کاهش به معنای کمتر شدن تعداد شعب اخذ رای نسبت به دوره‌های قبلی است. در نتیجه، در مرحله دوم انتخابات، حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه در ۱۵ استان و ۲۲ حوزه انتخابیه برای رای‌گیری در دسترس خواهد بود.

در شعبه‌هایی که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، رای‌گیری با تعرفه دستی انجام نمی‌شود و از صندوق‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. با این حال، تعرفه‌های دستی برای موارد غیرمترقبه در تمامی شعبه‌ها، از جمله شعبه‌های الکترونیکی، آماده می‌شوند.

همچنین، ملزومات مورد نیاز برای شعبه‌ها تا پایان هفته جاری به اتمام خواهد رسید و این امور به زودی آماده خواهند شد.

درباره زمان برگزاری انتخابات، بر اساس قانون، تفاوتی در ساعات برگزاری مرحله اول و دوم وجود ندارد. رای‌گیری از ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود و به مدت ۱۰ ساعت ادامه خواهد داشت. در صورت لزوم، زمان اخذ رای قابل تمدید است و در این صورت، اطلاع‌رسانی لازم توسط ستاد انتخابات کشور انجام می‌شود.

درباره چهار مولفه راهبردی انتخابات که شامل امنیت، رقابت، سلامت، و مشارکت است، اظهاراتی صورت گرفته است. این مولفه‌ها مهم برای هر جامعه‌ای هستند و در انجام یک انتخابات سالم و موفق بسیار حیاتی هستند.

اولین مولفه امنیت است که به محافظت از امنیت انتخابات و جلوگیری از هر گونه تهدید و خطری برای آن اشاره دارد. در این انتخابات، هیچ نشانه‌ای از چالش امنیتی مشاهده نشد که نشان از همکاری مجموعه ارکان امنیتی با وزارت کشور است.

مولفه دوم رقابت است که به فراهم آوردن فضای رقابتی مناسب برای حضور انواع گروه‌ها و سیاقه‌های سیاسی در انتخابات اشاره دارد. بیش از ۷۰ درصد از داوطلبان توسط شورای نگهبان تایید شدند که نشان از یک فضای رقابتی سالم است.

سومین مولفه سلامت است که به اطمینان از صحت و سلامت فرآیند انتخابات اشاره دارد. ناظران شورای نگهبان صحت انتخابات را تأیید کرده‌اند و این نشان می‌دهد که فرآیند انتخابات به صورت صحیحی انجام شده است.

و آخرین مولفه مشارکت است که به حضور فعال شهروندان در فرآیند انتخابات اشاره دارد. با حضور بیش از ۲۵ میلیون نفر در انتخابات، مشارکت شهروندان در این فرآیند بسیار مثبت بوده است و نشان از مشارکت بالایی است که در این انتخابات دیده شده است.

این مولفه‌ها در انجام انتخابات مهم و تصمیم‌گیری درباره آینده کشور نقش بسیار مهمی دارند و امیدواریم که در مراحل بعدی نیز این مولفه‌ها به خوبی حفظ شوند و انتخابات به سرعت و با موفقیت پیش بروند.

اعلام نتایج انتخابات در مرحله دوم به نظر می‌رسد بسیار سریعتر انجام خواهد شد. در مرحله اول انتخابات، نتایج حدود یک ساعت پس از پایان رای‌گیری اعلام شدند. در این مرحله، به دلیل استفاده از صندوق‌های الکترونیکی، انتظار می‌رود که فرآیند اعلام نتایج بسیار سریعتر صورت بگیرد. در تهران، به علت وجود ۳۲ نامزد و رقابت فراوان، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد و نتایج به سرعت قابل مشاهده خواهد بود.

نتایج این صندوق‌های الکترونیکی به نماینده‌های فرماندار و نماینده هیئت نظارت ارسال می‌شود و پس از تأیید، به ستاد انتخابات کشور ارسال می‌شود. این فرآیند سرعت بخشی در اعلام نتایج را فراهم می‌کند و انتظار می‌رود که تا ابتدای روز شنبه پس از پایان رای‌گیری، نتایج انتخابات برای ۱۵ استان اعلام شود و به طور رسمی اعلام شود.

همچنین، نامزدها باید توجه داشته باشند که در این مرحله نیز قوانین تبلیغات انتخاباتی به کار می‌روند و همه منابع دریافتی و هزینه‌ها باید به طور شفاف ثبت شوند. برای این منظور، پیامک‌هایی از ستاد انتخابات به نامزدها ارسال شده و مناظره‌های انتخاباتی در استان‌های مختلف پوشش داده می‌شود. زمان تبلیغات از ساعت صفر بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ساعت ۸ صبح روز ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

درباره واجدین شرایط برای شرکت در مرحله دوم انتخابات، این امکان وجود دارد که افرادی که در مرحله اول شرکت کرده‌اند، تنها در همان حوزه ای که در آن رای داده‌اند، مجاز به رأی‌گیری باشند. اما افرادی که در مرحله اول شرکت نکرده‌اند، می‌توانند در هر حوزه‌ای که در آن انتخابات دوم برگزار می‌شود، شرکت کنند. بازه سنی برای شرکت در انتخابات ۱۸ سال است، بنابراین افراد متولد پیش از تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ می‌توانند در انتخابات روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه شرکت کنند. تشخیص اینکه افراد در مرحله اول در کدام حوزه رای داده‌اند، از طریق دستگاه احراز هویت و سیستم‌های موجود در شعب اخذ رای انجام می‌شود.

در مورد زمان‌بندی اجلاسیه‌های مجلس دوازدهم و مجلس خبرگان رهبری، وزارت کشور برنامه‌ریزی دقیقی دارد تا در اول خرداد ماه اجلاسیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شود و در هفتم خرداد ماه نیز اجلاسیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی