تاریخ انتشار : یکشنبه 27 مهر 1404 - 16:47 خبرنگار : رقیه نقوی
کد خبر : 10915

نگاه نزدیک به جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶: بازنگری در نام، قیمت‌گذاری و معرفی پیشرانه پلاگین هیبریدی جدید

نگاه نزدیک به جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶: بازنگری در نام، قیمت‌گذاری و معرفی پیشرانه پلاگین هیبریدی جدید

جیپ در حال برداشتن گام‌های اساسی برای اصلاح اشتباهاتی است که عرضه اولیه شاسی‌بلندهای سه‌ردیفه و فول‌سایز واگنیر و گرند واگنیر را با مشکل مواجه کرده بود؛ مشکلاتی نظیر قیمت‌های بالا، مسائل مربوط به کیفیت و سردرگمی عمومی پیرامون نام و برندسازی آن‌ها. به گزارش خانه مهتاب به نقل از MotorTrend، اول و مهم‌تر از

جیپ در حال برداشتن گام‌های اساسی برای اصلاح اشتباهاتی است که عرضه اولیه شاسی‌بلندهای سه‌ردیفه و فول‌سایز واگنیر و گرند واگنیر را با مشکل مواجه کرده بود؛ مشکلاتی نظیر قیمت‌های بالا، مسائل مربوط به کیفیت و سردرگمی عمومی پیرامون نام و برندسازی آن‌ها.

به گزارش خانه مهتاب به نقل از MotorTrend، اول و مهم‌تر از همه، دیگر نامی به اسم واگنیر (Wagoneer) وجود نخواهد داشت. از این پس، هر مدلی با نام گرند واگنیر خوانده خواهد شد، که این تغییر با خط تولید به‌روزرسانی‌شده جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶ آغاز می‌شود.

علاوه بر این، نشان جیپ بازگشته و به طور برجسته روی گرند واگنیر نصب شده است و برنامه‌های قبلی برای تبدیل واگنیر به یک زیربرند پریمیوم (لوکس) اکنون به طور کامل کنار گذاشته شده‌اند. تا حدی در نتیجه همین تصمیم، قیمت‌گذاری اکنون از کمی کمتر از ۶۵,۰۰۰ دلار شروع می‌شود و دیگر هیچ جاه‌طلبی برای فروش آن با قیمت‌های بالای شش رقمی وجود ندارد.

پیشرانه‌های جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶ نیز به لطف افزودن یک پیشرانه پلاگین هیبریدی افزایش‌دهنده برد (REEV) که در آن موتور بنزینی به عنوان ژنراتور عمل می‌کند، مسیر جدیدی را در پیش گرفته‌اند. این مدل به سریع‌ترین گرند واگنیر تا به امروز تبدیل شده است و بنا بر گزارش‌ها، قادر به پیمودن ۱۵۰ مایل در حالت تمام الکتریکی و در مجموع حدود ۵۰۰ مایل برد خواهد بود. اما پیش از عرضه مدل‌های مجهز به EREV، گرند واگنیر به‌روزشده با موتور بنزینی شش سیلندر خطی (I-6) Hurricane با خروجی استاندارد که پیش از این نیز در دسترس بود، عرضه خواهد شد.

نگاه نزدیک به جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶: بازنگری در نام، قیمت‌گذاری و معرفی پیشرانه پلاگین هیبریدی جدید

چهره جدید و تریم‌های متنوع برای جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶

گرند واگنیر ۲۰۲۶ که قرار است اواخر امسال وارد بازار شود، چهره‌ای جدید با طراحی مجدد بخش جلو و پالت رنگی بزرگ‌تر با طیف‌های روشن‌تر دریافت می‌کند. چهره خودرو فناورانه‌تر و تهاجمی‌تر از قبل شده است، با جلوپنجره به‌روزشده و چراغ‌های امضای جدید که بالاتر روی خودرو نصب شده‌اند تا ظاهری صریح‌تر و مربعی‌تر به آن ببخشند. هر یک از هفت شکاف جلوپنجره نورانی هستند و چراغ‌های LED T-شکل در بخش پایینی سپر وجود دارند. طرح‌های جدید رینگ‌های خودرو از ۱۸ تا ۲۲ اینچ متغیر هستند.

از آفرود تا لوکس: معرفی تریم‌ها

جیپ با ارائه تریم‌هایی که شامل مدل آفرودی و سرسخت جدید Upland (آپلند) می‌شود، به دنبال شخصیتی دوگانه رفته است. این تریم در تضاد با مدل لوکس و رده‌بالای Summit (سامیت) با رینگ‌های ۲۲ اینچی، گلگیرهای همرنگ بدنه و کابین سفارشی قرار می‌گیرد.

ارزان‌ترین مدل پایه گرند واگنیر اساساً جایگزین مدلی می‌شود که قبلاً واگنیر نام داشت. رده بعدی، Limited (لیمیتد)، صندلی‌های عقب مجهز به گرم‌کن با چرم ناپا (Nappa) را به مجموعه اضافه می‌کند. با انتخاب تریم Limited Reserve، شما سیستم صوتی McIntosh با ۱۹ بلندگو، پکیج ظاهری مشکی، سقف پانورامیک سه‌تکه، رکاب‌های برقی و نمایشگر هدآپ (HUD) را دریافت خواهید کرد.

تریم جدید Upland به لطف افزودن قلاب‌های بکسل، رینگ‌های ۲۰ اینچی ویژه و باربند سقفی، به همراه سیستم تعلیق بادی، صفحات محافظ زیرین (skid plates) و تایرهای چهارفصل، تهاجمی‌ترین و تواناترین نسخه آفرودی خواهد بود.

Summit نامی شایسته برای بالاترین سطح مدل گرند واگنیر است؛ مدلی که با چرم ناپا و تزئینات چوب گردوی منفذ-باز پوشیده شده است. اوضاع در تریم Summit Reserve حتی شیک‌تر هم می‌شود، که با فضای داخلی با روکش مشکی، قهوه‌ای روشن (tupelo) یا قرمز یاقوتی تیره، صندلی‌های چرمی پالرمو (Palermo) با دوخت لوزی‌شکل مجهز به گرم‌کن و سردکن، خنک‌کننده کنسول جلو، پوشش سقف جیر و سیستم صوتی کامل ۲۳ بلندگوی McIntosh در دسترس است.

نگاه نزدیک به جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶: بازنگری در نام، قیمت‌گذاری و معرفی پیشرانه پلاگین هیبریدی جدید

پایان عصر کروم: یک تصمیم طراحی مهم

یکی از نکات جالب در مورد طراحی گرند واگنیر از زبان وینس گالانته، نایب رئیس طراحی جیپ، مطرح شد. او و تیمش در حال حذف کروم هستند. این بحثی بود که با Wagoneer S (بله، نام واگنیر در شاسی‌بلند الکتریکی زنده مانده است) آغاز شد، زمانی که تیم رنگ و متریال متوجه شد که فرآیند آبکاری کروم از مواد شیمیایی بسیار خطرناکی استفاده می‌کند، بنابراین تصمیم گرفتند مسیر متفاوتی را در پیش بگیرند. آن‌ها تصمیم گرفتند به جای کروم، از تزئینات نقره‌ای متالیک برای Wagoneer S، جیپ چروکی بازطراحی‌شده، گرند چروکی ۲۰۲۶ و اکنون گرند واگنیر استفاده کنند. این یک تغییر سراسری در جیپ خواهد بود. پس، بدرود کروم.

پیشرانه هیبریدی با برد ۵۰۰ مایل: قلب تپنده جدید گرند واگنیر

مسلماً، بزرگترین خبر برای گرند واگنیر ۲۰۲۶، افزودن پیشرانه پلاگین هیبریدی افزایش‌دهنده برد است. گرند واگنیر اولین مدلی در خط تولید استلانتیس (Stellantis) خواهد بود که با این فناوری به بازار عرضه می‌شود؛ فناوری‌ای که این خودروساز از آن به عنوان وسیله نقلیه الکتریکی افزایش‌دهنده برد یا REEV یاد می‌کند. به گفته باب برودردورف، مدیرعامل جیپ، گرند واگنیر REEV (این لزوماً نام نهایی آن نخواهد بود؛ تیم بازاریابی هنوز روی آن کار می‌کند) یک لحظه عطف برای این برند و کل این خودروسازی است.

از Ramcharger تا Grand Wagoneer: سرگذشت یک تکنولوژی

ما قبلاً در مورد این افزایش‌دهنده برد شنیده بودیم. این سیستم اولین بار در کانسپت پیکاپ فول‌سایز Ram 1500 Ramcharger نمایش داده شد که قرار بود پس از عرضه مدل تمام الکتریکی Ram 1500 REV به بازار بیاید. سپس رم تصمیم گرفت عرضه Ramcharger را جلو بیندازد و مدل الکتریکی REV را به تأخیر بیندازد. تصمیم بعدی لغو کامل مدل تمام الکتریکی و تغییر نام مدل افزایش‌دهنده برد به Ram 1500 REV بود. جدول زمانی جدید برای ۱۵۰۰ REV اکنون به زمانی در سال ۲۰۲۶ موکول شده است، که به این معنی است که جیپ این پیشرانه را زودتر دریافت خواهد کرد.

نگاه نزدیک به جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶: بازنگری در نام، قیمت‌گذاری و معرفی پیشرانه پلاگین هیبریدی جدید

مشخصات فنی پیشرانه REEV

نسخه REEV از گرند واگنیر خروجی چشمگیر ۶۴۷ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ پوند-فوت گشتاور خواهد داشت و به گفته این خودروساز، شتاب صفر تا ۶۰ مایل بر ساعت آن دقیقاً ۵.۰ ثانیه گزارش شده است که آن را به سریع‌ترین گرند واگنیر تا به امروز تبدیل می‌کند. جیپ می‌گوید این خودرو همچنین قادر به پیمودن بردی تا ۵۰۰ مایل خواهد بود.

این سیستم عملاً همان سیستم EREV است که توسط رم استفاده خواهد شد، با دو موتور الکتریکی و یک بسته باتری ۹۲ کیلووات ساعتی که در کف خودرو ادغام شده است، اما با یک مخزن سوخت کوچک‌تر ۲۰ گالنی. گرند واگنیر سنگین‌تر و آیرودینامیک کمتری نسبت به رم دارد، بنابراین برد تمام الکتریکی ۱۵۰ مایل برای آن رتبه‌بندی می‌شود در حالی که این رقم برای رم حدود ۱۶۹ مایل تخمین زده شده است.

همچنین مانند رم، گرند واگنیر بر روی همان پلتفرم STLA Frame ساخته شده است. برای این شاسی‌بلند، ریل‌های پلتفرم باید کمی اصلاح می‌شدند تا باتری‌ها در زیر آن جای بگیرند. این خودرو همچنین دارای همان معماری الکتریکی ۴۰۰ ولتی است. انتظار می‌رود این پلاگین هیبرید بتواند از سیستم شارژ NACS (استاندارد تسلا) استفاده کند، اما استلانتیس هنوز به طور رسمی آن را اعلام نکرده است.

موتور V-6 Pentastar در نقش ژنراتور

سیستم EREV (یا REEV، هر کدام را که ترجیح می‌دهید) از موتور آشنای ۳.۶ لیتری Pentastar V-6 این خودروساز به عنوان موتور درون‌سوز سیستم استفاده می‌کند، اما این موتور ساده‌سازی شده و از توان آن کاسته شده است (مهندسان همچنین چرخه اتکینسون آن را اصلاح کرده‌اند) و نیرو از V-6 به یک ژنراتور ۱۳۰ کیلوواتی داخلی منتقل می‌شود. قدرت مکانیکی موتور توسط ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود که به نوبه خود برای شارژ باتری استفاده می‌شود.

گفته می‌شود این پیشرانه در هنگام کار بی‌صدا است و می‌تواند در سه حالت کار کند: حالت تمام الکتریکی (EV) با موتور خاموش، حالت شارژ نگهدارنده (top-up) برای نگه داشتن باتری در وضعیت شارژ کامل با موتوری که به عنوان یک ژنراتور ملایم کار می‌کند، یا حالت تمام قدرت که در آن موتور در صورت نیاز سخت‌تر کار می‌کند، مانند زمان یدک‌کشی.

پیشرانه افزایش‌دهنده برد در چندین تریم در دسترس خواهد بود. هنوز تصمیمی در مورد اینکه آیا REEV با نام 4xe برندسازی خواهد شد یا خیر، گرفته نشده است؛ 4xe نامی است که در حال حاضر برای خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی جیپ استفاده می‌شود. REEV نام این فناوری است، نه نام برند، و این تصمیم دیگری است که باید گرفته شود.

خداحافظی نکردن جیپ با موتور Hurricane I-6

خریداران همچنان گزینه موتور ۳.۰ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی Hurricane I-6 با خروجی استاندارد را در اختیار دارند که ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۸ پوند-فوت گشتاور تولید می‌کند و می‌تواند تا ۱۰۰۰۰ پوند را یدک بکشد.

به گفته برودردورف، افزودن نسخه پرقدرت (high-output) از موتور شش سیلندر Hurricane که سه سال از عمر آن می‌گذرد، بعداً و پس از عرضه مدل پایه بنزینی و مدل‌های مجهز به EREV، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اولویت او: رساندن کارخانه به حجم تولید انبوه با خودروها و پیشرانه‌های جدید.

زمانی که وقت آن فرا برسد، موتور پرقدرت از نظر عملکرد، درست پایین‌تر از REEV قرار خواهد گرفت و با خودروهایی در محدوده ۵۰۰ اسب بخار رقابت خواهد کرد. برودردورف گفت: «فکر می‌کنم برای پوشش دادن طیفی که می‌خواهیم، به هر دو [پیشرانه] نیاز دارم.»

نگاه نزدیک به جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶: بازنگری در نام، قیمت‌گذاری و معرفی پیشرانه پلاگین هیبریدی جدید

آیا پیشرانه Hemi V-8 بازمی‌گردد؟

ما همچنین از برودردورف پرسیدیم که آیا با توجه به اینکه سایر برندهای دنیای استلانتیس در حال بازگرداندن موتور افسانه‌ای Hemi V-8 هستند، هرگز این موتور برای گرند واگنیر در نظر گرفته خواهد شد؟ برودردورف گفت: «من در مورد تمایلم برای اسب بخار بیشتر در سراسر برند بسیار شفاف بوده‌ام و ما مطلقاً روی آن کار می‌کنیم. در حال حاضر هیچ اعلامی وجود ندارد.» خلاصه کلام: او این احتمال را رد نکرده است.

سپس موضوع یک نسخه بالقوه SRT از گرند واگنیر در پی احیای اخیر بخش عملکردی SRT مطرح است. برودردورف در مورد ظهور مجدد SRT گفت: «من طرفدار بزرگی هستم. دوست دارم آن را زنده و سرحال ببینم. ما در حال ساختن آن به شیوه‌ای هستیم که قبلاً بودیم. خواهیم دید که SRT چگونه به ما کمک خواهد کرد تا به همه برندها، از جمله جیپ، سود برسانیم.» او البته هیچ جدول زمانی ارائه نکرد، اما مانند احتمال بازگشت Hemi، این را هم رد نکرد.

استراتژی عرضه: اول بنزینی، سپس هیبریدی

گرند واگنیر یک عرضه تدریجی خواهد داشت که اواخر امسال با مدل موتور احتراقی آغاز می‌شود. هنگامی که کارخانه‌ای که در آن ساخته می‌شود به حجم تولید بالا رسید و آن‌ها از کیفیت راضی بودند، آنگاه مدل REEV را اضافه خواهند کرد که احتمالاً تا سه‌ماهه دوم ۲۰۲۶ خواهد بود.

این عرضه منوط به کیفیت خواهد بود، مسئله‌ای که مدل نسل فعلی را با مشکل مواجه کرده است. رئیس جیپ گفت که هیچ‌کس از سطح کیفیت راضی نبوده است و مدیرعامل جدید استلانتیس، آنتونیو فیلوسا (Antonio Filosa)، در مورد درست کردن اوضاع بسیار سرسخت است. او اصرار دارد که کیفیت در حال بهبود بوده است و تلاش‌ها برای بهتر شدن باید ادامه یابد.

نگاه نزدیک به جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶: بازنگری در نام، قیمت‌گذاری و معرفی پیشرانه پلاگین هیبریدی جدید

چالش بازاریابی برای REEV

برودردورف به نوبه خود به شدت به EREV خوش‌بین است و گفت که این سیستم در گرند واگنیر فوق‌العاده است، اما اعتراف کرد که هیچ ایده‌ای ندارد که نرخ پذیرش آن چقدر خواهد بود. این می‌تواند جایگزین خوبی برای افرادی باشد که هنوز نگران خودروهای تمام الکتریکی هستند، اما او هیچ ایده‌ای ندارد که آیا آن‌ها از آن استقبال خواهند کرد یا خیر. توضیح دادن آن به نمایندگی‌ها و مصرف‌کنندگان بخشی از چالش خواهد بود. آموزش نمایندگی‌ها هنوز آغاز نشده است. او گفت: «ما همانطور که پیش می‌رویم یاد خواهیم گرفت. این یک چالش قطعی برای ماست که این کار را درست انجام دهیم و آن را توضیح دهیم.»

قیمت‌گذاری تهاجمی: بازگشت به رقابت اصلی

گرند واگنیر ۲۰۲۶ با قیمت پایه ۶۴,۷۴۰ دلار آغاز خواهد شد، قیمتی که برای کمک به آن در دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر طراحی شده است. برودردورف می‌خواست که تریم بالارده نیز قیمت‌گذاری تهاجمی داشته باشد و منتظر تأیید فیلوسا بود تا قیمتی پایین‌تر از آنچه در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، تعیین کند. برودردورف نمی‌خواهد که این خودرو پریمیوم (لوکس) باشد. او گفت: «من می‌خواهم که این خودرو در برابر رقبای اصلی، یک خودروی جریان اصلی (mainstream) باشد»، و به شاسی‌بلندهایی مانند شورولت تاهو (Chevrolet Tahoe) و سوبربن (Suburban) و همچنین جی‌ام‌سی یوکان (GMC Yukon) اشاره کرد. برخی از آن‌ها تریم‌های بالارده شش رقمی دارند، اما او نمی‌خواهد تا آن حد بالا برود. او به خواسته‌اش رسید: قیمت مدل Summit Obsidian از ۹۸,۹۸۵ دلار شروع می‌شود.

زمانی که گرند واگنیر در سال ۲۰۲۱ پس از یک وقفه ۳۰ ساله دوباره وارد این سگمنت شد، مدیران جاه‌طلبی‌های بزرگی داشتند و رقبای پریمیوم را در ذهن داشتند. اما درس‌هایی آموخته شده، تغییراتی ایجاد شده است و با مدل جدید، تغییرات بیشتری برای قرار دادن خودرو در موقعیتی رقابتی‌تر محقق خواهد شد.

برودردورف گفت که تبدیل آن به یک جیپ واقعی، که تا حدی به معنای تکیه بر اعتبار آفرودی این برند است، استفاده از نام‌گذاری آسان‌تر و حرکت آن به سمت یک پیشنهاد ارزشمندتر، همگی با هدف افزایش فروش و رشد سهم بازار انجام شده‌اند. به زودی خواهیم دید که آیا همه این‌ها نتیجه‌بخش خواهند بود یا خیر.

مشخصات فنی جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶

  • قیمت پایه: $۶۴,۷۴۰–$۹۸,۹۸۵
  • چیدمان: شاسی‌بلند ۴ در، ۷-۸ سرنشین، موتور جلو، موتور جلو و عقب، چهار چرخ متحرک (4WD)، احتراق داخلی یا پلاگین هیبریدی
  • موتورها: ۳.۰ لیتری توئین توربو DOHC 24 سوپاپ I-6 با تزریق مستقیم، ۴۲۰ اسب بخار/۴۶۸ پوند-فوت؛ ۳.۶ لیتری DOHC 24 سوپاپ V-6 (برای REEV) با قدرت/گشتاور نامشخص
  • موتورهای الکتریکی: جلو: ۳۳۵ اسب بخار؛ عقب: ۳۸۰ اسب بخار؛ مجموع: ۶۴۷ اسب بخار/۶۲۰ پوند-فوت
  • گیربکس(ها): ۸ سرعته اتوماتیک، ۲ عدد ۱ سرعته مستقیم (برای REEV)
  • وزن خالص: ۵,۷۵۰–۷,۰۰۰ پوند (تخمینی)
  • فاصله بین دو محور: ۱۲۳.۰–۱۳۰.۰ اینچ
  • طول x عرض x ارتفاع: ۲۱۶.۱–۲۲۸.۱ x ۸۳.۶ x ۷۷.۴ اینچ
  • شتاب ۰–۶۰ مایل بر ساعت: ۵.۰–۷.۰ ثانیه (تخمینی)
  • مصرف سوخت EPA: هنوز آزمایش نشده است
  • برد ترکیبی EPA: ۵۰۰ مایل (تخمینی)
  • زمان فروش: اواخر ۲۰۲۵ (مدل بنزینی) و بهار ۲۰۲۶ (مدل EREV)

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.