تاریخ انتشار : شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 14:12
کد خبر : 3907

علائم و روش‌های درمان کیست کلیه

علائم و روش‌های درمان کیست کلیه

درمان کیست کلیه تنها با روش‌های پزشکی ممکن است و روش‌های درمان خانگی برای این بیماری موثر نیستند. بنابراین، اگر این بیماری را دارید، بهترین اقدام این است که به سرعت به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب را شروع کنید. کیست کلیه ممکن است به دلیل عوامل مادرزادی یا عوامل اکتسابی ناشی از سبک

درمان کیست کلیه تنها با روش‌های پزشکی ممکن است و روش‌های درمان خانگی برای این بیماری موثر نیستند. بنابراین، اگر این بیماری را دارید، بهترین اقدام این است که به سرعت به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب را شروع کنید.

کیست کلیه ممکن است به دلیل عوامل مادرزادی یا عوامل اکتسابی ناشی از سبک زندگی نادرست ایجاد شود. این بیماری وقتی اتفاق می‌افتد که کیست‌های پر از مایع در ساختار کلیه‌ها شکل می‌گیرند، معمولاً در بخش‌های پایینی کلیه‌ها قرار دارند و شکل آن‌ها شبیه دایره یا بیضی است. این بیماری معمولاً در افراد بالای ۴۵ سال دیده می‌شود.

درمان کیست کلیه نیازمند تشخیص دقیق و درمان مناسب است که توسط پزشک صورت می‌گیرد. این درمان ممکن است شامل داروها، جراحی یا سایر روش‌های درمانی باشد که پزشک بر اساس شرایط و نیازهای هر فرد تعیین می‌کند. بنابراین، اگر علائمی از کیست کلیه دارید، بهترین اقدام این است که به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان مناسب را برای شما تعیین کند.

آشنایی و درمان کیست کلیه

بیماری کیست کلیه علایم خاصی ندارد، بنابراین تقریباً یک سوم بیماران این بیماری را تشخیص می‌دهند. در برخی موارد، این بیماری بدون هیچ علامتی در بدن شما وجود دارد، مگر اینکه بخشی دیگر از بدن شما درگیر باشد و پزشک بتواند آن را تشخیص دهد. این کیست‌ها با کپسول کلیه ارتباط برقرار نمی‌کنند، بنابراین خود به خود نمی‌روند و نیاز به درمان‌های سریع و فوری دارند. درمان معمولاً شامل جراحی است. اما حتی امروزه استفاده از جراحی برای این بیماری محدود است.

کیست‌های کلیه بر اساس میزان التهاب در بدن شکل می‌گیرند. باید بدانید که این موضوع ممکن است به رشد بافت‌های اپیتلیالی و ایجاد اختلالات در دیواره کیست منجر شود و این موضوع به ظاهر می‌تواند به تشکیل دیواره‌های نازک کمک کند. همچنین برخی بیماری‌ها مانند پیلونفریت و گلومرولونفریت نیز می‌توانند علت ایجاد کیست‌های کلیه باشند. کیست‌های دیگر ممکن است به دلیل آسیب لوله‌های واحدی کلیه‌ها ایجاد شوند و عملکرد کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار دهند. عوامل تحریک کننده در این زمینه ممکن است شامل سن، اختلالات خونی، مشکلات ادراری و ناهنجاری‌های رشدی باشند. این بیماری‌ها ممکن است در پس زمینه بیماری‌های دیگر درون رحم ایجاد شوند و حتی در کودکی نیز قابل تشخیص و درمان باشند.

این کیست‌ها بیشتر در افراد چاق و افرادی که دیابت دارند دیده می‌شود، و باید بدانید که اگر می‌خواهید از این موضوع دوری کنید، باید سعی کنید هفته‌ای ورزش کرده و دیابت خود را کنترل کنید. کیست‌های ابتدایی در صورت بزرگ شدن باعث تراکم بافت‌های کلیه می‌شوند و این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد نئوپلاسم‌های ثانویه شود. کیست‌های بزرگ شده می‌توانند اختلالات ادراری شدیدی ایجاد کنند و عروق تغذیه‌کننده کلیه‌ها را تحت فشار قرار دهند و در نتیجه درد شدیدی ایجاد شود.

نشانه‌های کیست کلیه
برای درمان کیست کلیه، باید ابتدا نشانه‌های آن را شناسایی کنید و اگر هر کدام از این نشانه‌ها ظاهر شد، باید به متخصص درمان مراجعه کنید تا تشخیص دقیق‌تری بگیرید. نشانه‌های این بیماری عبارتند از:

۱. درد در قسمت کمر
۲. نوسانات فشار خون
۳. خیز یا ادم
۴. کاهش میزان ادرار روزانه
۵. ضعف و خستگی شدید
۶. خون در ادرار
۷. میل مکرر به ادرار کردن

باید بدانید که کیست‌های بزرگ ممکن است یرودینامیک را از کنترل خارج کرده و در نتیجه اندازه لگن را به شدت کوچک کنند و باعث فشرده‌شدن حالب شوند. به همین دلیل، میل به ادرار کردن در بیمار بیشتر از دیگران در وضعیت عادی است. همچنین، ادرار نکردن ممکن است منجر به ایجاد مسمومیت در بدن شود و بیماران دارای ضعف‌های فیزیکی مداوم می‌شوند و ممکن است از سردرد و خستگی‌های بی‌علت شکایت داشته باشند.

علاوه بر این ها، احتمال وجود عفونت‌های ثانویه نیز در این بیماری وجود دارد و در این حالت، کیست‌ها چروکیده می‌شوند و نشانه‌های بیماری شدت می‌گیرد. درد‌ها به ران کشیده می‌شوند و دمای بدن به شدت بالاتر می‌رود. این نشانه‌ها بسیار حساس هستند و امکان پارگی کیست در بدن و خونریزی‌های کلیوی وجود دارد که ممکن است تهدید کننده جان باشند. بنابراین بهترین راه برای شما این است که اگر مشکلی مشاهده کردید، تا زمان درمان کامل زیر نظر متخصص باشید و هر نشانه‌ای از این موضوع را جدی بگیرید.

علائم و روش‌های درمان کیست کلیه

علل ایجاد بیماری

هر بیماری ممکن است عوامل مختلفی را به دنبال داشته باشد، بنابراین مهم است که بفهمید که چه چیزهایی ممکن است این بیماری را ایجاد کنند. برای بیماری کیست کلیه نیز علل متعددی وجود دارد که عبارتند از:

۱. بیماری‌های حاد و مزمن عفونی
۲. بیماری‌های التهابی در بدن
۳. بیماری‌های قلبی و عروقی
۴. تغییرات مرتبط با سن
۵. ساختارهای غیرطبیعی در کلیه‌ها
۶. اختلالات هورمونی
۷. دیابت
۸. داشتن فشار خون بالا

این کیست‌ها می‌توانند تأثیرات بدی بر روی شما داشته باشند، بنابراین بهتر است با عوامل خطرساز این بیماری آشنا شوید. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. صدمات داخلی قلب
۲. ابتلا به فشار خون بالا
۳. داشتن بیماری در خانواده، به‌خصوص افراد اقدام درجه اول
۴. آسیب‌شناسی انکولوژیک
۵. بیماری سنگ کلیه
۶. بیماری سل
۷. دیابت
۸. اختلال در غدد درون‌ریز

عوارض

بیماری کیست کلیه می‌تواند موجب ایجاد عوارضی در بدن شما شود. این عوارض شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. پیلونفریت حاد: التهاب حاد کلیه‌ها که ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشد.

۲. پیلونفریت مزمن: التهاب مزمن کلیه‌ها که ممکن است باعث تخریب بافت کلیه شود.

۳. سنگ‌های کلیه: تشکیل سنگ‌های کوچک یا بزرگ در کلیه که می‌تواند درد و عوارض دیگری ایجاد کند.

۴. فشار خون شریانی با منشاء کلیوی: افزایش فشار خون ناشی از مشکلات کلیه که ممکن است به مشکلات قلبی و عروقی منجر شود.

در نظر داشته باشید که این عوارض مربوط به کیست‌های درمان نشده است. اما با درمان مناسب کیست‌های کلیه، نیازی به نگرانی از این عوارض نخواهید داشت.

تشخیص بیماری

برای تشخیص و درمان کیست کلیه، ابتدا باید بیماری تشخیص داده شود. اکثراً افراد زمانی متوجه بیماری می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده است، زیرا این بیماری معمولاً بدون نشانه خاصی ظاهر می‌شود. برای تشخیص بیماری، ممکن است از آزمایش خون، آزمایش ادرار، اولتراسوند شکم و لگن، ام آر آی کلیه‌ها و شکم، و یا روش‌های دیگر استفاده شود.

درمان

درمان کیست کلیه با استفاده از روش‌های جراحی انجام می‌شود. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

۱. سوراخ‌کردن و خروج مایع از کیست: یک روش ساده که مایع موجود در کیست را خارج می‌کند.
۲. لاپاراسکوپی: باز کردن کیست از طریق لاپاراسکوپی جراحی.
۳. دکتر می‌تواند از طریق پوست به کیست دسترسی پیدا کند و محتوای آن را خارج کند، که این روش ساده‌تری است و بهبودی سریع‌تری دارد.

این بیماری با درمان خانگی قابل رفع نیست، بنابراین بهترین راه برای درمان آن مراجعه به یک پزشک متخصص است. اگر متوجه علایم بیماری شدید، سریعاً به متخصص مراجعه کنید و هر دستورالعملی که اعطا می‌شود را رعایت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا از بیماری بهتر برطرف شوید و زمان درمان را از دست ندهید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی