تولد دوباره یک غول ورشکسته: چگونه کداک از دنیای دوربین به امپراتوری مد و فشن تبدیل شد؟

برند کداک، که نامش با شکست در برابر انقلاب دیجیتال گره خورده، در حال تجربه یک زندگی دوباره و غیرمنتظره است. در حالی که کارخانههای این شرکت در آمریکا به ویرانه تبدیل شدهاند، لوگوی زرد و قرمز نمادین آن در خارج از کشور، به خصوص در کره جنوبی، به یک پدیده داغ در دنیای مد
برند کداک، که نامش با شکست در برابر انقلاب دیجیتال گره خورده، در حال تجربه یک زندگی دوباره و غیرمنتظره است. در حالی که کارخانههای این شرکت در آمریکا به ویرانه تبدیل شدهاند، لوگوی زرد و قرمز نمادین آن در خارج از کشور، به خصوص در کره جنوبی، به یک پدیده داغ در دنیای مد و فشن تبدیل شده است. این تولد دوباره که از طریق فروش لایسنس برند به شرکتهای دیگر ممکن شده، نشان میدهد که چگونه یک نام تجاری قدرتمند میتواند حتی پس از سقوط کسبوکار اصلیاش، به حیات خود در قالبی کاملا جدید ادامه دهد.
بازگشت شگفتانگیز کداک: از ورشکستگی تا تبدیل شدن به امپراتوری مد و فشن
به گزارش بخش اخبار خانه مهتاب از نیویورک تایمز، حتی در میان تابلوهای پر زرق و برق خیابان اصلی محله سئونگسو-دونگ سئول، که زمانی یک منطقه صنعتی بوده و امروز به بهشت هیپسترها تبدیل شده، نمای خردلیرنگ فروشگاه “کداک کرنر شاپ” خودنمایی میکند. این فروشگاه دو طبقه پوشاک که مردم محلی آن را “بروکلین سئول” مینامند، مملو از خریدارانی است که به دنبال جدیدترین محصولات برند کداک هستند؛ البته نه دوربین و فیلم، بلکه لباس، کلاه، صندل و کیف.
این تصویر، در تضاد کامل با وضعیت فعلی دفتر مرکزی کداک در روچستر نیویورک قرار دارد؛ جایی که زمانی نماد قدرت صنعتی آمریکا بود و امروز بیشتر ۲۰۰ ساختمان آن یا تخریب شدهاند یا توسط کسبوکارهای دیگر اشغال شدهاند. کداک، برندی که روزگاری به اندازه اپل یا گوگل امروز بزرگ بود، به یک داستان عبرتآموز برای شرکتهایی تبدیل شد که در برابر تغییر، آهسته عمل میکنند. اما اکنون، این برند در حال تجربه یک لحظه جدید و شکوهمند است.
از فیلم عکاسی تا لباس و چمدان: امپراتوری جدید کداک
قدرت فروش لایسنس برند
کداک از طریق قراردادهای فروش لایسنس نام تجاری خود با تولیدکنندگان و خردهفروشان در سراسر جهان، حیاتی دوباره یافته است. لوگوی این شرکت اکنون بر روی طیف گستردهای از محصولات سبک زندگی مانند پوشاک، چمدان، عینک و حتی رنگ نقاشی دیده میشود. این گستره به سختافزارهایی مانند پنلهای خورشیدی، چراغقوهها و ژنراتورهای برق و تجهیزات صوتی و تصویری مانند تلویزیون و دوربینهای دوچشمی نیز رسیده است.
شاید هیچکجا این حضور به اندازه کره جنوبی مشهود نباشد؛ جایی که در حال حاضر ۱۲۳ فروشگاه فیزیکی فقط و فقط محصولات “پوشاک کداک” (Kodak Apparel) را به فروش میرسانند. این در حالی است که حتی یک فروشگاه پوشاک کداک نیز در ایالات متحده وجود ندارد.
“نیوترو”: رمز موفقیت کداک در میان نسل جوان
ترکیب نوستالژی و سبک مدرن
مغز متفکر پشت این موفقیت، لی جون کوون، مدیرعامل شرکت Hilight Brands است. این شرکت مد کرهای با درک صحیح از فرهنگ جوانان، لایسنس نامهای تجاری برجسته را خریداری میکند. موفقیت پوشاک کداک با یک روند فرهنگی در کره جنوبی به نام “نیوترو” (Newtro) گره خورده است. نیوترو، ترکیبی از کلمات “جدید” (New) و “قدیمی” (Retro) است و به سبکی اطلاق میشود که طراحیهای نوستالژیک و قدیمی را با مد معاصر ترکیب میکند.
اریه آن، یک عکاس ۲۷ ساله که در فروشگاه کداک در سئول حضور داشت، میگوید این برند حس و حال رویایی عکسهای آنالوگ را برای او زنده میکند. دوست او، لی یونگ جی، دانشجوی ۳۰ ساله بازاریابی، دلیل شلوغی فروشگاه را اینگونه توضیح میدهد: “فکر میکنم به این دلیل است که کداک هنوز حس عاطفی خود را از دست نداده است.”
نگاهی به اعداد و ارقام: یک تجارت کوچک اما رو به رشد
بخشی کوچک از یک غول سابق
فروش لایسنس برند، بخش کوچک اما رو به رشدی از کسبوکار کداک است که در سال گذشته ۲۰ میلیون دلار درآمد برای این شرکت به همراه داشت. این رقم نشاندهنده رشد ۳۵ درصدی در پنج سال گذشته است. با این حال، این اعداد در مقایسه با دوران اوج کداک ناچیز به نظر میرسند. درآمد کل شرکت در سال گذشته ۱ میلیارد دلار بود، در حالی که این رقم در سال ۱۹۹۰، زمانی که “لحظات کداک” در همه جا با فیلم ثبت میشد، به ۱۹ میلیارد دلار میرسید.
دیدگاه کارشناسان: فرصتی دوباره یا نشانه استیصال؟
آیا کداک راه درستی را میرود؟
مقامات کداک میگویند که آنها با دقت محصولاتی را برای اعطای لایسنس انتخاب میکنند که با DNA این برند، یعنی خلاقیت، داستانگویی و حفظ خاطرات، همراستا باشند. اما برخی از کارشناسان بازاریابی در این مورد تردید دارند.
تیموتی کالکینز، استاد بازاریابی در دانشگاه نورثوسترن، این تنوع محصولات را “چشمگیر” اما نشانهای از “ناامیدی” میداند. او میگوید: “وقتی چنین اتفاقی را میبینید، کمی ناراحتکننده است، زیرا واقعا نشان میدهد که برند کداک تا چه حد سقوط کرده است. این مشخصه برندی است که به روزهای سخت افتاده.”
از سوی دیگر، برخی مشاوران برند معتقدند که کداک با این کار “شتاب” گرفته و فرصتی برای بازتعریف برند خود دارد، به شرطی که بتواند پیوندی معنادار بین این محصولات جدید و میراث غنی خود ایجاد کند.
این تولد دوباره، هرچند عجیب، قدرت ماندگار یک نام تجاری نمادین را نشان میدهد. اریک کانزمن، عکاسی از روچستر، اخیرا با دیدن جوانانی که لباس کداک در لسآنجلس پوشیده بودند، به یاد روزهای اوج شهر خود افتاد و حسی از “غرور محلی” را تجربه کرد. او میگوید: “با اینکه میدانستم این لباسها در روچستر ساخته نشدهاند، اما برای من، این هنوز همان کداک بود.”
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰