تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 15:25
کد خبر : 2211

نحوه اجرای نمای چوبی ساختمان و شرایط نصب

نحوه اجرای نمای چوبی ساختمان و شرایط نصب

در تولید چوب ترمو وود از مغز چوب درخت کاج استفاده می‌شود. برای جلوگیری از شل شدن حلقه‌های چوب، در زمان نصب ترمو وود توصیه می‌شود مغز چوب را به سمت زیرسازی و داخل نما قرار گیرد. این اقدام باعث می‌شود قسمت نرم‌تر ترمو وود از آسیب‌های فیزیکی در امان بماند و قسمت سخت پروفیل

در تولید چوب ترمو وود از مغز چوب درخت کاج استفاده می‌شود. برای جلوگیری از شل شدن حلقه‌های چوب، در زمان نصب ترمو وود توصیه می‌شود مغز چوب را به سمت زیرسازی و داخل نما قرار گیرد. این اقدام باعث می‌شود قسمت نرم‌تر ترمو وود از آسیب‌های فیزیکی در امان بماند و قسمت سخت پروفیل تحت تأثیر شرایط جوی مثل تابش نور خورشید و باران قرار گیرد. نصب نمای چوب و ترمو وود نیازمند زیرسازی اصولی است که در مقایسه با دیگر متریال‌های نما، ساده‌تر است. در این مقاله به مراحل نصب نمای چوب ترمو وود می‌پردازیم.

جهت افزایش سرعت در نصب نمای چوب ترمو وود، ضروری است که تمام مراحل سازه به طور کامل به اتمام برسند تا هیچ تداخلی با مراحل دیگر اجرای نما پیش نیاید و نهایتاً کیفیت کار نهایی به دنبال داشته باشد. برای داشتن یک نمای شکیل و زیبا، طراحی و اجرای آن باید به متخصصان متعهد شود تا با استفاده از اصول معماری و شهرسازی، طراحی ایده‌آلی ارائه دهند.

مرحله۱.زیرسازی نمای چوبی ساختمان

در مرحله نخست نصب نمای چوبی ترمو وود، یکی از نکات حیاتی آن، تراز بودن سطح نصب است. شما باید از تراز بودن سطوح به‌طور عرضی و طولی اطمینان حاصل کنید تا از مشکلات در هنگام نصب پروفیل‌های ترمو وود جلوگیری شود. رعایت نکردن این نکته ممکن است باعث به‌هم ریختگی فواصل بین چوب‌ها شود و در نهایت زیبایی کار را به شدت کاهش دهد.

نحوه اجرای نمای چوبی ساختمان و شرایط نصب

هر متر مربع ترمو وود حدود۱۰کیلوگرم وزن دارد. بنابراین، باید از مقاومت سطح زیرین نما مطمئن شوید تا با محاسبه دقیق، بهترین متریال زیرسازی مناسب برای وزن چوب‌ها را انتخاب کنید. رعایت فاصله سه سانتیمتری بین زیرسازی‌ها نیز حائز اهمیت است؛ زیرا این اقدام به تبادل هوا و خشک شدن رطوبت کمک می‌کند. همچنین باید توجه داشته باشید که فاصله هر پروفیل زیرسازی قوطی فلزی۴۰×۴۰در سطح پایینی زیرسازی حداقل۶۰سانتیمتر باشد.

برای نصب زیرسازی چوب نمای ترمو وود به فلز و سیمان، از پیچ‌های استیل با رول پلاک به طول۶سانتیمتر استفاده کنید تا لقی و ایجاد صدا جلوگیری شود. توصیه دیگر این است که سطح زیرسازی رنگ شود.

مرحله۲.نصب نمای چوب ترموود

نصب ترموود روی زیرسازی به سه روش انجام می‌شود: پیچ از رو، فاق و زبانه، و کلیپس.

در روش پیچ از رو، قبل از وارد کردن پیچ به چوب، باید آن را سوراخ کنید و خزینه دهید. اگر پیچ به صورت مستقیم به چوب وارد شود، احتمال ترک خوردگی چوب بسیار بالاست.در روش نصب نمای ترمو وود با استفاده از کلیپس، جنس زیرسازی از پروفیل‌های گالوانیزه است و چوب‌ها به وسیله کلیپس‌های مخصوص به زیرسازی متصل می‌شوند. یکی از مزایای این روش، مخفی شدن پیچ‌ها است، اما معایبی مانند هزینه بالای زیرسازی با فلز دارد.

روش دیگر نصب ترمو وود بر روی نما، استفاده از پروفیل‌های مخصوصی است که چوب‌نما به صورت زبانه‌ای بر روی یکدیگر سوار می‌شوند.

مرحله۳.رنگ آمیزی چوب ترمو وود

برای حفظ ظاهر و افزایش عمر چوب ترمو، از رنگ ترمو وود استفاده می‌شود. این نوع رنگ‌آمیزی باعث زیباتر شدن چوب می‌شود و ویژگی‌های آن، از جمله رگه‌های چوب، به نمایش درآمده و افزایش می‌یابد.

نور خورشید و اشعه فرابنفش از جمله عواملی هستند که ممکن است به چوب آسیب برسانند و در طول زمان، باعث از دست رفتن رنگدانه‌های چوب شوند. اما رنگ ترمو وود با نفوذ عمیق در چوب، از جذب رطوبت جلوگیری می‌کند و از رشد قارچ و کپک در چوب ترمو جلوگیری می‌نماید. این عمل باعث افزایش مقاومت چوب ترمو در برابر عوامل مخرب می‌شود.

نحوه اجرای نمای چوبی ساختمان و شرایط نصب

نکات اساسی در اجرای نمای چوب ترمو وود

با رعایت نکات کلیدی در نصب نمای چوب ترمو وود، می‌توانید در نهایت یک نمای زیبا و جذاب بسازید. در ادامه نکات مهمی که باید در نظر گرفته شوند را مطرح می‌کنیم:

  • برای افزایش سرعت نصب نما، بهتر است اجرای نمای چوب ترمو وود را به عنوان آخرین مرحله در نصب نما در نظر بگیرید.
  • قبل از نصب زیرسازی، از تراز بودن سطوح اطمینان حاصل کنید.
  • مطمئن شوید که سطح زیرین نیز مستحکم باشد؛ زیرا چوب ترمو باید وزن‌های حدودی را تحمل کند؛ ده کیلوگرم در مترمربع برای چوب درختان سوزنی و بیست کیلوگرم در مترمربع برای چوب درختان پهن‌برگ.
  • پشت سطح زیرین باید حداقل سه سانتیمتر فضای خالی برای تبادل هوا داشته باشد.
  • زیرسازی فلزی باید از نوع سبک باشد.
  • فاصله۶۰سانتیمتری در سطح پایین زیرسازی بین هر دو پروفیل فلزی۴۰×۴۰باید رعایت شود.
  • برای نصب زیرسازی به سطح فلز و سیمان، از پیچ‌های استیل به طول۵و۷سانتیمتر با رول‌پلاک استفاده شود.
  • توصیه می‌شود زیرسازی نما رنگ‌آمیزی شود.
  • جهت جلوگیری از ترک‌خوردگی چوب، از مته‌های مناسب برای حفره‌کردن چوب استفاده شود. وارد کردن پیچ به صورت مستقیم به ترمو وود ممکن است ترک‌خوردگی چوب را ایجاد کند.

شرایط نصب و اجرای نمای ترمو وود

بیشترین تعداد چوب‌های مورد استفاده در نمای ساختمان از مغز درختان کاج به دست می‌آیند. در این نماها، قسمت مغز چوب که دارای حلقه‌های سالیانه است، بهتر است به سمت زیرسازی نصب شود. این قسمت از چوب نسبت به سطوح دیگر نرم‌تر است و از این رو کمتر در معرض آسیب‌های احتمالی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، قسمت دیگر چوب که سفت‌تر و مقاوم‌تر است، می‌تواند با شرایط جوی و عوامل آسیب‌زا مقاومت کند و در معرض آنها قرار بگیرد.

نصب و اجرای نمای ترمو وود می‌تواند با استفاده از میخ‌زنی یا پیچ‌گذاری انجام شود. در میخ‌زنی، می‌توان از میخ و چکش یا تفنگ میخ‌زنی استفاده کرد. در هر حال، در هر روش نباید میخ از سطح چوب بیرون آمده و تو رفتگی داشته باشد. همچنین، باید از ضربه زدن نادرست چکش به چوب جلوگیری شود.

در روش نصب با استفاده از پیچ، باید از پیچ‌های استیل و گالوانیزه استفاده کرد. این روش باعث افزایش استحکام و تقویت اتصال بین ترمو وود نما و چوب زیرسازی می‌شود، اما اگر به دنبال استحکام بیشتری برای نمای ساختمان خود هستید پیشنهاد می‌کنیم از ورق‌های کامپوزیت برای نمای ساختمان استفاه کنید.کارخانه پرمیوم باندیکی از تولید کنندگان معتبر در ایران است که می‌توانید این نوع ورق‌ها را به صورت عمده و خرد از این کارخانه تهیه نمایید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی