تاریخ انتشار : یکشنبه 21 اسفند 1401 - 23:49
کد خبر : 199

کارآزمایی دارویی نشان می دهد که یک جایگزین استاتین خطر حمله قلبی را تا ۲۳ درصد کاهش می دهد.

کارآزمایی دارویی نشان می دهد که یک جایگزین استاتین خطر حمله قلبی را تا ۲۳ درصد کاهش می دهد.

بر اساس یک کارآزمایی بالینی که اخیراً ارائه شده است، بمپدوئیک اسید (نکسلتول)، یک داروی کاهش دهنده کلسترول که برای افرادی که نمی توانند یا نمی خواهند استاتین مصرف کنند، در نظر گرفته شده است، نشان داده است که خطر حمله قلبی را تا ۲۳ درصد کاهش می دهد. کنفرانس آمریکایی کالج قلب و عروق

بر اساس یک کارآزمایی بالینی که اخیراً ارائه شده است، بمپدوئیک اسید (نکسلتول)، یک داروی کاهش دهنده کلسترول که برای افرادی که نمی توانند یا نمی خواهند استاتین مصرف کنند، در نظر گرفته شده است، نشان داده است که خطر حمله قلبی را تا ۲۳ درصد کاهش می دهد. کنفرانس آمریکایی کالج قلب و عروق و به صورت آنلاین در ۴ مارس در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد.

نویسنده اول این مطالعه، دکتر استیون نیسن، مدیر ارشد علمی موسسه قلب، عروق و قفسه سینه کلینیک کلیولند، گفت: «این یافته‌ها اسید bempedoic را به گروه داروهای کاهش دهنده کلسترول LDL اضافه می‌کنند که مزایای بالینی معنی‌داری برای قلب و عروق نشان داده‌اند. یک بیانیه مطبوعاتی

افرادی که تمایلی به مصرف استاتین ها ندارند یا قادر به مصرف آنها نیستند، گزینه های محدودی برای سایر داروهای کاهش دهنده کلسترول دارند. یکی از گزینه های احتمالی اسید بمپدوئیک است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال ۲۰۲۰ تایید شد. در آزمایشات بالینی اولیه نشان داده شد که بمپدوئیک اسید کلسترول بد LDL را به میزان ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش می دهد و زمانی که ۳۸ درصد همراه با ازتیمیب (Nexlizet)، اما اثرات آن بر نتایج بالینی مانند حمله قلبی و سکته مغزی مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

پژوهش جدید، بخشی از ابتکاری به نام آزمایش نتایج CLEAR، اسید bempedoic را به عنوان یک رویکرد موثر برای کاهش کلسترول LDL و کاهش خطر حوادث قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته ایجاد می‌کند.

آیا بمپدوئیک اسید به اندازه استاتین ها موثر است؟
وسلی میلکز، پزشک متخصص قلب و استادیار بالینی پزشکی داخلی در مرکز پزشکی وکسنر ایالتی اوهایو در کلمبوس، اوهایو، می‌گوید: شایان ذکر است که Nexletol سطح کلسترول LDL را تنها حدود ۲۰ درصد بیشتر از دارونما در شش ماه کاهش داد. دکتر میلکز یکی از محققین محل کارآزمایی CLEAR Outcomes است که مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو در آن شرکت داشت.

در مقابل، میلکز می گوید که استاتین درمانی با شدت بالا می تواند کلسترول LDL را تا ۵۰ درصد یا بیشتر کاهش دهد و به طور کلی برای کاهش خطر ابتلا به ASCVD (بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک) بیشتر از داروهای غیر استاتینی برای مقدار معینی از کاهش کلسترول انجام می شود.

تا ۲۹ درصد از مردم می گویند که نمی توانند استاتین ها را تحمل کنند
نیسن گفت: یافته های CLEAR Outcomes از اسید bempedoic به عنوان یک درمان موثر برای ۷ تا ۲۹ درصد از بیمارانی که به اصطلاح عدم تحمل استاتین را گزارش می کنند، پشتیبانی می کند.

طبق تخمین ها، پزشکان به بیش از ۴۰ میلیون بزرگسال در ایالات متحده استاتین ها را توصیه کرده اند و این دسته از داروها را به یکی از داروهای تجویز شده در این کشور تبدیل کرده اند. اما حتی اگر استاتین ها چندین دهه اطلاعات ایمنی و اثربخشی را پشت سر خود دارند، بسیاری از مردم تصمیم می گیرند هرگز اسکریپت را پر نکنند.

علاوه بر این، درصد قابل توجهی از افرادی که استاتین مصرف می‌کنند تصمیم به قطع مصرف می‌گیرند: تخمین زده می‌شود که بین ۴۰ تا ۷۵ درصد از افراد در سال اول درمان را قطع می‌کنند.

بیشترین دلیل برای عدم مصرف استاتین عوارض جانبی بالقوه، به ویژه درد یا درد عضلانی و سفتی یا گرفتگی عضلات است.

بمپدوئیک اسید ممکن است کمتر از استاتین ها باعث درد عضلانی شود
به گفته نویسندگان این مطالعه، اسید بمپدوئیک در کبد کار می کند و با مهار آنزیمی به نام آدنوزین تری فسفات سیترات لیاز (ACLY)، کلسترول را کاهش می دهد.

به گفته نویسندگان، از آنجایی که دارو در کبد به جای عضله یا سایر بافت‌ها فعال می‌شود، ممکن است کمتر احتمال داشته باشد که عوارض جانبی مرتبط با عضله را که برخی از بیماران روی استاتین تجربه می‌کنند، ایجاد کند.

Nexletol خطر هر گونه رویداد قلبی مهم را کاهش داد
این کارآزمایی بالینی شامل تقریباً ۱۴۰۰۰ بزرگسال بود که روزانه یک قرص بمپدوئیک اسید یا یک دارونما مصرف می کردند. این تحقیق توسط اسپریون، شرکت دارویی تولید کننده این دارو، تامین مالی شد.

همه شرکت کنندگان سابقه مشکلات قلبی عروقی داشتند یا در معرض خطر بالای بحران قلبی عروقی ارزیابی شدند. همه آنها “عدم تحمل به استاتین” بودند، به این معنی که آنها در مقطعی از استاتین ها استفاده کرده بودند و به دلیل مشکلی که در طول درمان شروع یا افزایش یافته بود و پس از قطع مصرف دارو ناپدید یا بهبود یافت، متوقف شدند.

در پایان شش ماه، گروهی که Nexletol مصرف کردند، سطح LDL خود را به طور متوسط ۲۹.۲ امتیاز کاهش دادند. شرکت کنندگان (متوسط پیگیری ۴۰.۶ ماه) پیگیری شدند تا ببینند که دارو چگونه خطر بروز حوادث قلبی را در آنها تغییر می دهد.

این دارو علاوه بر کاهش خطر حمله قلبی، خطر نیاز به عروق مجدد قلب (درمان‌هایی که جریان خون را پس از نوعی انسداد به قلب باز می‌گرداند) را تا ۱۹ درصد کاهش داد و کاهش نسبی خطر را ۱۳ درصد نشان داد. هر رویداد قلبی مهم

این مطالعه همچنین کاهش آماری قابل توجهی را در مرگ و میر ناشی از همه علل قلبی عروقی نشان داد.

Nexletol نسبت سود به ریسک بسیار خوبی دارد
Nissen در بیانیه مطبوعاتی گفت: “Bempedoic اسید ایمنی خوبی را نشان داد و نسبت سود به خطر آن بسیار خوب بود.” میزان شکایات مربوط به عضله بین افراد آزمایشی که دارو مصرف کرده بودند و افرادی که دارونما مصرف کرده بودند مشابه بود.

این مطالعه نشان داد که افرادی که نکلتول مصرف می‌کردند، میزان اسید اوریک به میزان قابل توجهی بالاتر بود

d و نقرس، و همچنین سنگ کیسه صفرا، که می تواند نشان دهد که این دارو ممکن است بهترین گزینه برای افراد مبتلا به این شرایط نباشد، میلکز می گوید.

استاتین ها به عنوان داروهایی برای کاهش کلسترول باقی می مانند
میلکز می‌گوید: علی‌رغم موفقیت این کارآزمایی، «در ارتباط با تغییرات مناسب در شیوه زندگی سالم برای قلب، استاتین‌ها به وضوح خط اول درمان دارویی برای افزایش کلسترول و خطر قلبی عروقی باقی خواهند ماند».

او می گوید که به طور گسترده توسط ارائه دهندگان مراقبت های اولیه و متخصصان پزشکی قلب و عروق پذیرفته شده است که استاتین ها مفیدترین و موثرترین داروها برای کاهش کلسترول و خطر بیماری های قلبی عروقی هستند.

Bempedoic Acid یکی از چندین داروی غیر استاتینی و کاهش دهنده کلسترول است.
سایر داروهای غیر استاتینی و کاهنده کلسترول شامل داروهایی از خانواده مهارکننده‌های PCSK9 مانند Repatha (evolocumab)، Praluent (alirocumab) و Leqivo (incliseran) هستند. به گفته میلکز، این داروها که از طریق تزریق از هر دو هفته تا هر شش ماه تجویز می شوند، می توانند کلسترول LDL را تا ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از سطح تولید شده توسط استاتین درمانی کاهش دهند.

میلکز می گوید: «علاوه بر این، ازتیمیب یک داروی غیر استاتینی است که می تواند کلسترول LDL را تا ۲۴ درصد بیشتر همراه با استاتین ها کاهش دهد، که کمی بیشتر از میزان کاهش کلسترول LDL توسط بمپدوئیک اسید در مطالعه حاضر است.

یک داروی ترکیبی حاوی بمپدوئیک اسید و ازتیمیب با نام تجاری Nexlizet به فروش می رسد.

میلکز می‌گوید در حالی که نتایج آزمایش اسید بمپدوئیک مهم و دلگرم‌کننده است، او همچنان این دارو را به عنوان یک بازگشت به سایر درمان‌های کاهش دهنده کلسترول می‌داند و به تجویز آن ادامه خواهد داد.

او می‌گوید: «در عمل خود، من از اسید بمپدوئیک در بیمارانی استفاده می‌کنم که قادر به رسیدن به سطح هدف کلسترول LDL با حداکثر تحمل درمان با استاتین‌ها، ازتیمیب و/یا مهارکننده‌های PCSK9 نیستند، بنابراین من واقعاً این را به عنوان یک داروی خط چهارم می‌دانم. می گوید.

هزینه Nexletol به طور قابل توجهی بالاتر از استاتین های عمومی است
شایان ذکر است که بمپدوئیک اسید یک محصول مارک دار (و بالقوه گران) باقی می ماند که در مقایسه با استاتین ها و ازتیمیب، که گزینه های عمومی دارند، می تواند منجر به هزینه های دارویی بسیار بیشتر در میان بیماران خاص شود.

به ازای AJMC، عرضه ۳۰ روزه Nexletol و Nexlizet 396 دلار است. هزینه واقعی برای بیمار به پوشش بیمه بستگی دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی