تاریخ انتشار : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 12:33
کد خبر : 4289

۱۰ ماده غذایی طبیعی شادی بخش با اثرات ضد افسردگی

۱۰ ماده غذایی طبیعی شادی بخش با اثرات ضد افسردگی

یکی از مشکلات روزمره زندگی مدرن، افسردگی خفیف است. امروز قصد داریم در مورد راهکارهای درمان افسردگی طبیعی با استفاده از خوراکی‌های معجزه‌آسا صحبت کنیم. به زودی خواهید دید که با استفاده از این ۱۰ غذای فوق‌العاده، زندگی شما تغییر خواهد کرد. سازمان جهانی بهداشت سال‌ها پیش اعلام کرده بود که اگر از نظر جسمی

یکی از مشکلات روزمره زندگی مدرن، افسردگی خفیف است. امروز قصد داریم در مورد راهکارهای درمان افسردگی طبیعی با استفاده از خوراکی‌های معجزه‌آسا صحبت کنیم. به زودی خواهید دید که با استفاده از این ۱۰ غذای فوق‌العاده، زندگی شما تغییر خواهد کرد.

سازمان جهانی بهداشت سال‌ها پیش اعلام کرده بود که اگر از نظر جسمی و روحی سالم باشید، می‌توانید از سلامت بدن صحبت کنید. امروز فکر می‌کنیم؛ زمانی که کار، خانواده و استرس اجتماعی ناشی از آن در مرکز زندگی ما قرار دارد، ایده این است که با تلاش کمتر می‌توان به سلامت دست یافت. وقتی به اطراف نگاه می‌کنیم، نام داروهایی که تحت نظر عطاری‌ها یا پزشکان مصرف می‌شوند، به گوش می‌رسد تا با مشکلاتی که پیش می‌آید کنار بیایم.

زندگی سخت است و به نظر می‌رسد کنترل آن بزرگترین پیشرفت است. حمایت روانی مهمترین قدم برای افسردگی است، اما از نظر تغذیه نیز برخی از غذاها با عمل به عنوان داروهای ضدافسردگی طبیعی اثر کاهش فشار در بدن دارند. مهمترین مرکز کنترلی که رابطه بین غذا و خلق و خوی ما را کنترل می‌کند، مغز است. مغز به لطف انتقال‌دهنده‌های عصبی، که مواد شیمیایی بین اعصاب حرکت می‌کنند، خلق و خوی ما را کنترل می‌کند.

باید بدانید که غذاها منابع اصلی این مواد شیمیایی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که حساس‌ترین انتقال‌دهنده‌های عصبی که بر خلق و خوی ما تأثیر می‌گذارند، سروتونین، نورآدرنالین و دوپامین هستند.

مواد شیمیایی مثل دوپامین و نورآدرنالین وظایف مهمی در مغز دارند. وقتی این مواد در بدن تولید می‌شوند، فرد سریع‌تر به فکر کردن و واکنش نشان می‌دهد، انگیزه بیشتری پیدا می‌کند و انرژی معنوی بیشتری به دست می‌آورد.

سروتونین یک ماده شیمیایی است که احساس آرامش و آرامش را بوجود می‌آورد. زمانی که سروتونین تولید می‌شود، احساس استرس و اضطراب کمتر می‌شود، احساس خواب‌آلودگی کاهش می‌یابد و زمان واکنش فرد طولانی‌تر می‌شود.

اندورفین‌ها گروه دیگری از مواد شیمیایی هستند که بر خلق و خو و اشتها تأثیر می‌گذارند. اینها حساسیت به درد را کاهش می‌دهند و استرس را کاهش می‌دهند. اندورفین‌ها مواد شیمیایی طبیعی بدن است که بر داروها تأثیر می‌گذارد. این مواد شیمیایی به صورت طبیعی در بدن منتشر می‌شوند، به عنوان مثال، زمانی که شما گرسنه هستید یا در حین ورزش.

۱۰ ماده غذایی طبیعی شادی بخش با اثرات ضد افسردگی

حالا بیایید بررسی کنیم که چه خوراکی‌هایی می‌توانند به شما احساس شادی و خوشحالی بخشند و همچنین به کاهش افسردگی کمک کنند:

عسل طبیعی: عسل دارای ویژگی‌های ضد افسردگی است و می‌تواند به شما احساس آرامش و خوشحالی بخشد.

شکلات: شکلات حاوی موادی است که به نام اندورفین شناخته می‌شوند و می‌توانند شما را به دلیل ایجاد “شادی مغزی” خنک کنند. مقدار کمی شکلات می‌تواند به شما کمک کند تا آرام شوید و اضطراب و استرس را کاهش دهید.

زعفران: زعفران دارای خواص شفابخشی برای دستگاه گوارش است و مصرف مقدار کمی زعفران می‌تواند با افزایش ترشح مواد شیمیایی مغز، احساسات افسردگی را کاهش دهد.

موز: موز حاوی ۵-HTP است که تبدیل شده به سروتونین، ماده‌ای که به شما احساس شادی و خوشحالی می‌دهد. مصرف موز می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند و می‌توانید آن را به صورتی خوشمزه مانند با پخش مقداری کره بادام زمینی مصرف کنید.

بیایید برخی از خوراکی‌های دیگر که می‌توانند به شما کمک کنند تا از افسردگی کمتری رنج ببرید، بررسی کنیم:

تخمه آفتابگردان: تخمه آفتابگردان دارای اسید آمینه‌ای به نام فنیل آلانین است که بدن آن را به نوراپی نفرین تبدیل می‌کند. نوراپی نفرین یک ضدافسردگی طبیعی است که در بدن وجود دارد. بنابراین، هنگامی که یک مشت تخمه آفتابگردان می‌خورید، ممکن است به سرعت لبخند بر لبان شما ظاهر شود.

 

۱۰ ماده غذایی طبیعی شادی بخش با اثرات ضد افسردگی

لیمو، فلفل، آناناس، پرتقال: مطالعات نشان داده است که مصرف این میوه‌ها و سبزیجات که حاوی مقادیر بالایی ویتامین C هستند، می‌تواند با کاهش ترشح کورتیزول در بدن، خطر استرس و افسردگی را کاهش دهد. بنابراین، می‌توانید لیمو را روی سالاد بمالید، صبحانه‌تان را با فلفل سبز مصرف کنید و در فصل زمستان اناناس یا پرتقال تازه را در رژیم غذایی‌تان در نظر بگیرید.

سیب‌زمینی: سیب‌زمینی دارای مقادیر زیادی از اسید آمینه تریپتوفان است که از افسردگی جلوگیری می‌کند. همچنین، ویتامین B6 که در سیب‌زمینی زیاد وجود دارد، ضدافسردگی طبیعی بدن است. سیب‌زمینی که حاوی منیزیم بالایی نیز است، با کاهش سطح کورتیزول از افسردگی جلوگیری می‌کند. بنابراین، می‌توانید سیب‌زمینی را با سبزیجات یا گوشت سفید پوره شده مصرف کنید.

۱۰ ماده غذایی طبیعی شادی بخش با اثرات ضد افسردگی

بیایید در مورد دو خوراکی دیگر صحبت کنیم که می‌توانند به شما کمک کنند:

کفیر: کفیر از تخمیر شیر توسط باکتری‌های خاصی به دست می‌آید. این محصول باعث افزایش سریع باکتری‌های مفید در روده می‌شود. باکتری‌هایی که در کفیر وجود دارند، باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می‌شوند. بنابراین، در لحظات پر استرس، می‌توانید یک لیوان کفیر را همراه خود داشته باشید.

سالمون: ماهی قزل‌آلا حاوی ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا ۳ است که به پیشگیری از افسردگی کمک می‌کند. امگا ۳ باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می‌شود. بنابراین، حداقل دو بار در هفته می‌توانید ۱۵۰ گرم ماهی قزل‌آلا را در رژیم غذایی‌تان جای دهید.

۱۰ ماده غذایی طبیعی شادی بخش با اثرات ضد افسردگی

عسل: عسل یکی از مهم‌ترین منابع قند سالم است. مغز برای انجام تمام عملکردهای خود به قند موجود در عسل نیاز دارد. همچنین، عسل به شکل‌گیری انتقال‌دهنده‌های عصبی در روده‌ها کمک می‌کند، زیرا عسل سطح گلبول‌های قرمز و گاما گلوبولین را افزایش می‌دهد و میکروفلور روده را بهبود می‌بخشد. بنابراین، می‌توانید هر روز تا یک یا دو قاشق چای‌خوری عسل را در نوشیدنی‌های گرم یا در صبحانه‌تان مصرف کنید.

مریم گلی، یک گیاه با بیشترین تأثیر آرامبخش بر روی اعصاب، فعالیت نورون‌های مغز را افزایش می‌دهد. اسید کلروژنیک فراوان موجود در آن بر روی مراکز شادی در مغز تأثیر مثبتی دارد. برای مصرف، برگ‌های تازه این گیاه را در آب داغ خیس کرده و با یک یا دو برش لیمو و کمی عسل شیرین کنید. این نوشیدنی به شما احساس خوشبختی می‌دهد، بنابراین احتمالاً صبح زمانی است که آن را می‌نوشید خوشحال نباشید!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی