تاریخ انتشار : سه شنبه 1 خرداد 1403 - 14:15
کد خبر : 4350

۶ روش کلاژن سازی پوست در خانه و کارآیی آنها در رفع چین و چروک های صورت

۶ روش کلاژن سازی پوست در خانه و کارآیی آنها در رفع چین و چروک های صورت

چین و چروک‌هایی که روی صورت مشاهده می‌شوند، می‌توانند شامل شیارهای عرضی در پیشانی، شیارهای طولی بین ابروها، شیارهای کنار چشم‌ها و دهان، و همچنین روی گونه‌ها باشند. عوامل مختلفی برای ایجاد این چین و چروک‌ها وجود دارند، اما یکی از مهم‌ترین آنها اختلال در تولید کلاژن است که می‌توان با استفاده از درمان‌های مبتنی

چین و چروک‌هایی که روی صورت مشاهده می‌شوند، می‌توانند شامل شیارهای عرضی در پیشانی، شیارهای طولی بین ابروها، شیارهای کنار چشم‌ها و دهان، و همچنین روی گونه‌ها باشند. عوامل مختلفی برای ایجاد این چین و چروک‌ها وجود دارند، اما یکی از مهم‌ترین آنها اختلال در تولید کلاژن است که می‌توان با استفاده از درمان‌های مبتنی بر کلاژن آن را بهبود داد.

کلاژن چیست؟
کلاژن یک نوع پروتئین است که بدن ما هر روز به طور طبیعی تولید می‌کند. این پروتئین در انواع مختلف از بدن ما مانند پوست، استخوان‌ها، موها، تاندون‌ها، ماهیچه‌ها، دندان‌ها و ناخن‌ها یافت می‌شود.

تقریباً ۸۰ درصد از پوست بدن انسان و یک سوم پروتئین‌های بدن ما از کلاژن تشکیل شده است. بدن ما به طور طبیعی کلاژن را به عنوان بلوک‌های ساختمانی برای سلامتی بدن تولید می‌کند، و بیش از ۲۸ نوع مختلف کلاژن وجود دارد.

کلاژن یک پروتئین است که پوست ما را صاف، چاق و جوان به نظر می‌آورد. به این دلیل به آن “پروتئین جوانی” هم گفته می‌شود. در نوزادان، کلاژن به وفور یافت می‌شود که به زیبایی و شادابی بدن کمک می‌کند. با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می‌یابد که به تدریج منجر به چین و چروک پوست می‌شود.

فیبروبلاست‌ها، سلول‌هایی هستند که مسئول ساخت کلاژن هستند. برای تولید کلاژن، بدن ما از مواد مغذی مختلفی استفاده می‌کند از جمله اسیدهای آمینه، ویتامین C، روی، مس، سیلیکون، گوگرد و امگا ۳ که از غذاهایی که مصرف می‌کنیم به دست می‌آید.

این پروتئین برای حفظ ارتجاع و استحکام پوست بسیار مهم است، اما با پیر شدن، میزان تولید آن کاهش می‌یابد و باعث افتادگی و از دست دادن جوانی پوست می‌شود. ویتامین C نقش اساسی در تولید کلاژن دارد، زیرا بدن بدون آن نمی‌تواند کلاژن را تولید، ذخیره یا سنتز کند. این ویتامین همچنین در نگه‌داری سلول‌ها در کنار یکدیگر در فرآیند ساخت کلاژن نقش دارد و به تقویت و بازسازی طبیعی کلاژن کمک می‌کند.

۶ روش کلاژن سازی پوست در خانه و کارآیی آنها در رفع چین و چروک های صورت

کلاژن نه تنها به جوان ماندن پوست کمک می‌کند، بلکه در سراسر بدن یافت می‌شود و در انجام وظایف مختلفی نیز نقش دارد.

نقش کلاژن در بدن بسیار مهم است. این پروتئین:

۱. به رشد سلول‌های جدید کمک می‌کند و سلول‌های مرده پوست را جایگزین و ترمیم می‌کند.
۲. از اندام‌های ظریف بدن مانند کلیه‌ها محافظت می‌کند.
۳. استخوان‌ها، تاندون‌ها و مفاصل را برای مقاومت در برابر تنش و فشار تقویت می‌کند.
۴. خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند.

بسیاری از عوامل محیطی باعث از بین رفتن کلاژن می‌شوند، از جمله:

– مصرف قند بالا
– کمبود آنتی‌اکسیدان (که از سبزیجات و میوه‌ها به دست می‌آید)
– قرار گرفتن در معرض نور خورشید (اشعه ماوراء بنفش)
– سیگار کشیدن
– استرس مزمن
– قرار داشتن در معرض آلودگی هوا
– سطوح بالای هوموسیستئین در بدن

استرس اکسیداتیو نه تنها به کلاژن و الاستین آسیب می‌رساند، بلکه به کارخانه‌های کلاژن سلولی مان، فیبروبلاست‌ها نیز آسیب می‌رساند. این مسئله منجر به تولید کمتر فیبروبلاست‌ها می‌شود که به این معنی است که کلاژن جدید کمتری تولید می‌شود.

چین و چروک‌ها اغلب به دلیل کاهش کلاژن در بدن ایجاد می‌شوند. استرس اکسیداتیو باعث تخریب کلاژن و کاهش تولید آن توسط سلول‌های فیبروبلاستی می‌شود.

برای افزایش طبیعی کلاژن و کمک به رفع چین و چروک‌ها، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

۱. ماساژ صورت: ماساژ پوست صورت می‌تواند به تحریک تولید کلاژن و تقویت عضلات صورت کمک کند. این کار باعث تقویت و سفت شدن پوست می‌شود و به بهبود گردش خون در اطراف پوست و ارسال مواد مغذی به پوست کمک می‌کند.

۲. استفاده از کرم‌های کلاژن: برای رفع چین و چروک صورت می‌توانید از کرم‌های حاوی کلاژن استفاده کنید. اما حتماً باید کرمی را انتخاب کنید که آمینو اسیدهای کلاژن داشته باشد تا بتواند به درون پوست نفوذ کند و تاثیر مستقیم بر سلامت پوست داشته باشد. به همین دلیل، انتخاب کرم مناسب بسیار مهم است. در عین حال، حتی کرم‌هایی که حاوی کلاژن نیستند هم می‌توانند با حفظ رطوبت پوست به انعطاف‌پذیری پوست کمک کنند و در کاهش ظاهر چین و چروک موثر باشند.

۳. کرم‌های حاوی ویتامین C:
استفاده از کرم‌های حاوی ویتامین C برای پوست بسیار مفید است. این کرم‌ها به پوست کمک می‌کنند که کلاژن را حفظ کند و همچنین به سلامتی پوست، مو و ناخن کمک می‌کنند. بنابراین، از فواید بسیاری برخوردارند. بدون ویتامین C، بدن نمی‌تواند به درستی کلاژن تولید کند و پوست نمی‌تواند خاصیت ارتجاعی و استحکام خود را بازیابی کند.

۴. رژیم غذایی:
برای کمک به تولید کلاژن در پوست و سایر قسمت‌های بدن و کمک به متابولیسم و کاهش فرایند پیری بدن، می‌بایست غذاهایی با پروتئین و ویتامین C غنی مصرف شود. همچنین، باید مصرف قند را محدود کرد، زیرا این مواد باعث افزایش سطح انسولین در بدن می‌شوند که منجر به التهاب و تخریب کلاژن و الاستین می‌شود و باعث ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود.

۵. اجتناب از مصرف سیگار:
سیگار باعث محدود شدن جریان خون به پوست می‌شود که باعث کاهش انعطاف‌پذیری و سلامتی پوست می‌شود و همچنین باعث مهار تولید کلاژن می‌شود که منجر به پیری پوست می‌شود.

۶. هیدراته نگه داشتن بدن:
حفظ هیدراته بودن و نگه داشتن پوست، به ایجاد یک لایه محافظ برای ثبات رطوبت کمک می‌کند. کلاژن می‌تواند به رطوبت متصل شود و به طور طبیعی پوست را در حال حاضر نگه دارد که باعث ظاهری درخشان و جوان‌تر می‌شود.

۶ روش کلاژن سازی پوست در خانه و کارآیی آنها در رفع چین و چروک های صورت

رژیم غذایی که کلاژن را تقویت می‌کند:
مهم است که نه تنها کلاژن را به صورت موضعی بر روی پوست استفاده کنید، بلکه راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به متابولیسم بدن کمک کرده و سطح کلاژن را در پوست برای بهبود کلی سلامتی پوست افزایش دهید.

نقش رژیم غذایی در تقویت کلاژن:
غذاهای غنی از کلاژن شامل:
– استخوان‌های آب‌گوشت
– ماهی‌ها مانند قزل‌آلا و گوشت مرغ
– زرده‌ی تخم‌مرغ و پوست تخم‌مرغ

ویتامین C نقش بسیار حیاتی در تولید کلاژن در بدن دارد. این ویتامین به تعادل کلاژن و الاستین در پوست کمک می‌کند که پوستی سفت و انعطاف‌پذیر را ایجاد می‌کند. بنابراین، مهم است که ویتامین C را در رژیم غذایی‌تان به دست آورید.

غذاهایی که ویتامین C زیادی دارند شامل سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، سیب‌زمینی و گل کلم، و میوه‌هایی مانند گواوا، توت فرنگی، پاپایا، آناناس و کیوی هستند. همچنین فلفل قرمز و سبز و آب گوجه‌فرنگی، آب لیمو و آب پرتقال نیز حاوی این ویتامین هستند.

روش‌های درمانی کلینیکی و کلاژن درمانی برای افزایش کلاژن پوست:

۱. تزریق کلاژن و فیلرهای پوستی:
تزریق کلاژن معمولاً به معنای وارد کردن یک ماده جایگزین کلاژن طبیعی به لایه زیرین پوست است که باعث صاف شدن و انعطاف‌پذیری پوست می‌شود.

۲. فیلرهای هیدرولیک:
فیلرهایی مانند جوودرم و رستلین از جنس هیالورونیک اسید است که می‌تواند رطوبت را تا هزار برابر وزن خود حفظ کند و به پوست ابرسانی کند.

۳. تحریک تولید کلاژن:
تزریق هیالورونیک اسید وگان می‌تواند تولید کلاژن را در بدن تحریک کند. این تزریقات معمولاً در مناطقی مانند خطوط لبخند، پیشانی، دور چشم و چانه انجام می‌شود.

این روش‌ها می‌توانند بهبود سریعی در پوست ایجاد کنند، اما تعداد جلسات برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و بستگی به نوع پوست و عمق چین و چروک دارد.

نور LED قرمز یکی از روش‌های درمانی کلینیکی برای تولید کلاژن است. در دهه ی ۹۰، دانشمندان ناسا کشف کردند که گیاهان در زیر طیف‌های خاصی از نور بهتر رشد می‌کنند. آن‌ها این نتیجه را برای بررسی اثر طول موج‌های نور بر روی بهبود زخم‌های پوستی استفاده کردند.

تحقیقات نشان داد که استفاده از نور قرمز و امواج فروسرخ می‌تواند به افزایش تا ۲۰۰ برابری رشد سلول‌های پوستی کمک کند. از آن زمان به بعد، ال‌ای‌دی تراپی به‌عنوان یک روش درمانی برای مشکلات پوستی مانند چین و چروک و شل شدگی پوست استفاده می‌شود.

این روش از رنگ‌ها و امواج مختلف نور برای تحریک تولید کلاژن وارد لایه‌های مختلف پوست می‌شود. به‌عنوان مثال، نور قرمز به لایه‌ای از پوست که سلول‌های فیبروپلاست در آن واقع شده‌اند، نفوذ می‌کند و تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کند.

رنگ دیگری که در این روش استفاده می‌شود رنگ کهربایی است که باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین می‌شود.

امواج فروسرخ بیشترین نفوذ را به پوست دارند و می‌توانند به بهبود سریع التهابات پوستی و نفوذ محصولات مراقبت از پوست به درون پوست کمک کنند.

با توجه به این که این روش تحریک تولید کلاژن و بهبود سلامت پوست را فراهم می‌کند، ال‌ای‌دی تراپی به‌عنوان یک روش بسیار کارآمد و موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میکرودرم ابریژن یک روش درمانی جامع است که در درمان مشکلات مختلف پوستی موثر است، از جمله تیرگی، لک‌های پوستی، آکنه، زخم، اثرات کشیدگی، سوختگی‌های آفتابی، و چین و چروک صورت. این روش به طور کلی به جوان سازی پوست کمک می‌کند.

۶ روش کلاژن سازی پوست در خانه و کارآیی آنها در رفع چین و چروک های صورت

در این روش، از یک دستگاه خاص استفاده می‌شود که با استفاده از یک سطح ساینده، لایه‌های بیرونی پوست را به آرامی حذف می‌کند تا پوست جوان‌تر و شاداب‌تری داشته باشد. در یک روش دیگر از این روش، ذراتی از آلومینیوم اکسید یا سدیم بی‌کربنات روی پوست اسپری می‌شوند و سپس ذرات مرده و برآمده با استفاده از ساکشن از پوست جدا می‌شوند.

میکرودرم ابریژن همچنین به تولید کلاژن کمک می‌کند. پس از انجام این فرآیند، ممکن است پوست کمی قرمز شود و باید از کرم‌های مرطوب‌کننده و ضدآفتاب برای حفاظت از پوست استفاده کرد.

تاثیرات بهبودی پوست حتی پس از جلسه‌های اول قابل مشاهده است، اما برای دست‌یابی به نتایج مطلوب، تعداد جلسات باید توسط متخصص پوست مشخص شود.

هیدرودرم ابریژن یک روش جدید در میکرودرم ابریژن است که به تزریق محصولات خاص مراقبت از پوست درون پوست همراه با لایه‌برداری همزمان می‌پردازد. این فرآیند باعث تحریک تولید کلاژن و افزایش جریان خون در منطقه مورد نظر می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی