تاریخ انتشار : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 12:49
کد خبر : 3923

علائم ناگهانی و پیشگویی کننده مرگ در جوانان

علائم ناگهانی و پیشگویی کننده مرگ در جوانان

علایم ناگهانی مرگ در جوانی می‌تواند شامل عدم گرسنگی و تشنگی، از دست دادن قدرت تکلم، کم شدن قدرت بینایی، ضعف شنیداری، و عدم امکان بکارگیری حس لامسه باشد. علایم دیگری ممکن است شامل ضعف تنفس، استرس، افسردگی، کسالت شدید، تشویش، یبوست، بی اختیاری مدفوع و تهوع باشد. در چنین وضعیتی، مغز شخص تلاش کمتری

علایم ناگهانی مرگ در جوانی می‌تواند شامل عدم گرسنگی و تشنگی، از دست دادن قدرت تکلم، کم شدن قدرت بینایی، ضعف شنیداری، و عدم امکان بکارگیری حس لامسه باشد. علایم دیگری ممکن است شامل ضعف تنفس، استرس، افسردگی، کسالت شدید، تشویش، یبوست، بی اختیاری مدفوع و تهوع باشد. در چنین وضعیتی، مغز شخص تلاش کمتری را برای نجات انجام می‌دهد و پوست نیز نشانه‌های مرگ را از خود نشان می‌دهد، از جمله سردی قابل مشاهده، تغییر رنگ پوست به سمت خاکستری یا سبزی و یا لکه دار شدن پوست.

مرگ یک پروسه است و نه پیشامدی ناگهانی. این پروسه باعث توقف تدریجی اعضا بدن می‌شود و به ترتیب این تلاش‌ها قطع می‌شود. این پروسه برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و بعضی افراد با مرگ ناگهانی در جوانی مواجه می‌شوند. در بسیاری از موارد، دلایل دقیق این نوع از مرگ ناشناخته بوده و شخص به علت آن مطلع نیست.

مرگ طبیعی به واقعیت مرگی اطلاق می‌شود که ناشی از عوامل معمول و طبیعی مثل پیری، امراض عفونی، یا مشکلات در عملکرد اندام‌های حیاتی بدن باشد. وقتی کسی به طور طبیعی و بدون هیچ وقایع خاصی می‌میرد، این موضوع به عنوان مرگ طبیعی در نظر گرفته می‌شود. در گواهی‌نامه‌های فوت که توسط پزشکان صادر می‌شود، اشاره به این نوع مرگ باید وجود داشته باشد. معمولاً در مواجهه با مرگ طبیعی، مرگ غیر طبیعی نیز مطرح است. مرگ غیر طبیعی ناشی از عللی مانند قتل، خودکشی، حوادث، یا عوارض ناشی از اقدامات انسانی است.

دلایل مرگ ناگهانی در جوانی متنوع هستند، از جمله:

– مشکلات قلبی: اغلب مرگ‌های ناگهانی که به سرعت و در چند دقیقه رخ می‌دهند، از مشکلات قلبی ناشی می‌شوند. قطع عمل قلب به عنوان یک نمونه از مرگ ناگهانی محسوب می‌شود. در برخی موارد، این مشکلات قلبی قبل از روی دادن حادثه، به طور معمول وجود ندارند، اما ممکن است سیستم عروقی که به قلب مرتبط است، با مشکل مواجه شود.

• نارسایی عروق کرونر: این امر به معنی تنگی شریان‌هایی است که قلب را تامین خون می‌کنند. وقتی این شریان‌ها تنگ شوند، خون کافی به قلب نمی‌رسد، که ممکن است منجر به مرگ ناگهانی در هنگام خشم، هیجان یا ورزش شود.

• عوارض آتروم: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پلاک‌هایی در دیواره رگ‌ها ایجاد می‌شوند و ممکن است پاره شوند. انباشت چربی و کلسترول در رگ‌ها، می‌تواند به مسدود شدن رگ‌ها و در نتیجه سکته قلبی منجر شود.

• ترومبوز عروق کرونر: تا یک سوم از موارد مرگ ناگهانی در جوانان به دلیل تشکیل ترومبوز در عروق کرونر و مسدود شدن آنها اتفاق می‌افتد. این واقعیت به دلیل رخداد رگ‌های خونی و مانع از جریان خون است.

• پارگی قلب: این موضوع معمولاً در محلی که قبل از شروع یک سکته قلبی اتفاق می‌افتد، رخ می‌دهد و دو تا سه روز قبل از آغاز سکته اتفاق می‌افتد.

• فیبروز میوکارد: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های قلب پس از یک حمله قلبی قادر به ترمیم و تجدیدسازی نیستند. ایجاد پلاک‌های عظیم و سخت در محل آسیب‌دیدگی، می‌تواند به مشکلات در عملکرد قلب و سیستم هدایتی آن منجر شود، که افراد را در معرض خطر مرگ ناگهانی قرار می‌دهد.

علائم ناگهانی و پیشگویی کننده مرگ در جوانان

• بزرگی بطن چپ: وقتی که فشار خون بالا باشد، ممکن است بطن چپ قلب به آرامی بزرگ‌تر شود. وزن قلب می‌تواند از ۴۰۰ گرم به ۶۰۰ گرم افزایش یابد. این افزایش اندازه عضله قلب می‌تواند باعث مشکلات در عملکرد آن شود.

• علائم مرگ ناگهانی: علائمی مانند درد، گرمی در ماهیچه‌های پا، التهاب و برافروختگی در اندام، سردی موضعی، فقدان احساس نبض در قسمت لگنی و پیرامون استخوان ران، سرفه، تنگی نفس، احساس سنگینی در قفسه سینه، کبودی لب‌ها و خلط خونی ممکن است نشانه‌های مرگ ناگهانی باشند. اگر این نشانه‌ها را مشاهده کردید، باید به نزدیک‌ترین مرکز درمانی یا اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

• علائم مرگ زودرس: علائم مرگ زودرس ممکن است شامل تنگی نفس، حس کمبود هوا، استرس، افسردگی و کسالت باشد. افراد مسن یا کسانی که بیماری‌های جدی دارند ممکن است پیش از مرگ دستخوش این علائم شوند. از دیگر نشانه‌ها می‌توان به کمبود اشتها، کاهش میل به نوشیدن، سردی پوست، کاهش نبض و توقف حرکت قفسه سینه اشاره کرد.

• نشانه‌های مرگ بیماران سرطانی: محققان در حال بررسی و ارزیابی علائمی هستند که ممکن است به مرگ بیماران سرطانی اشاره داشته باشند. طی این تحقیقات، به اظهار نظر رسیده که شناسایی ۸ نشانه بالینی می‌تواند به پیش‌بینی مرگ در بیماران سرطانی کمک کند. این نشانه‌ها شامل موارد زیر هستند:

۱. فقدان واکنش مردمک چشم.
۲. کاهش سطح هوشیاری بیمار به محرک‌های شنوایی.
۳. ناتوانی در بستن پلک‌ها.
۴. افتادگی ماهیچه‌های صورت در مناطق خطوط لبخند.
۵. کاهش سطح هوشیاری در واکنش به محرک‌های بینایی.
۶. انقباض ماهیچه‌های گردن.
۷. ظهور صدای خرخر از تارهای صوتی.
۸. خونریزی از معده و قسمت‌های بالایی سیستم گوارش.

• نشانه‌های مرگ در خواب: گاهی اوقات، خواب هم می‌تواند به خطراتی برای سلامتی منجر شود. توقف ناگهانی قلب در زمان خواب یکی از نشانه‌های خطرناک است که ممکن است باعث مرگ شود. از دیگر نشانه‌های مرگ در خواب می‌توان به استشمام سم مونوکسید کربن اشاره کرد که در فضاهای بسته ممکن است به مرگ منجر شود. افرادی که در حین خواب به این سم تماس ندارند، ممکن است قبل از مرگ علائمی مانند سرگیجه، ضعف، سردرد و تهوع تجربه کنند. اما افرادی که در خواب هستند، این نشانه‌ها را نمی‌بینند و ممکن است بدون هیچ علامتی در خواب مرگ کنند.

• احساس مرگ: احساس مرگ به تنهایی یک موضوع مشکل‌زا نیست، بلکه می‌تواند علت بسیاری از مشکلات روانی مانند ناراحتی پانیک، اضطراب، بیماری یا هیپوکندریا، و حتی صدمات پس از سانحات باشد.

• مرگ بر اثر غصه: پژوهشگران در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که بار زیادی از مشکلات عاطفی و زمان رخ دادن آنها می‌تواند به خطر سلامتی فرد بیانجامد. افسردگی و اضطراب از اصلی‌ترین اختلالات عاطفی هستند و در سطح جهان، افسردگی به عنوان یکی از شاخص‌ترین اختلالات روانی شناخته می‌شود.

• علائم مرگ ظاهری: این علائم را در جسدی که ظاهراً مرده است مشاهده می‌کنید، اما با دقت متوجه می‌شوید که تنفسی و ضربان قلب ضعیف وجود دارد. فرد بین ۳ تا ۵ دقیقه فرصت دارد تا به زندگی بازگردد، به شرطی که اقدامات اولیه نظیر CPR و تنفس مصنوعی انجام شود. این نوع مرگ به دلیل داشتن علائمی همچون شلی ماهیچه‌ها، لمس کردن کامل و عدم واکنش به رفلکس‌ها با مرگ کامل اشتباه گرفته می‌شود. این امر در مواقعی که افراد در بلایای طبیعی یا حوادث ناگهانی مانند سیل، زلزله، و… گیر افتاده‌اند بسیار حیاتی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مبل شنی تبلیغات متنی